Uncategorized @fa

غذاهای بخارپز و خواص آن ها برای لاغری و تناسب اندام ?

غذای بخار پز

غذاهای بخارپز عضو اصلی رژیم های غذایی هستند به دلیل اینکه ارزش غذایی خود را حفظ کرده اند و اینکه هیچ روغنی در درست کردن آن به کار نرفته است.همیشه برای داشتن سبک زندگی سالم توصیه می شود که سبزیجات را بخار پز مصرف کنیم اگر در رژیم غذایی هم باشیم باید سبزیجات و ماهی را بخار پز مصرف کنیم و تا می توانیم از سرخ کردن و سایر روش های پخت که از روغن و حرارت استفاده می شود خودداری کنیم.

غذاهای فراوری شده حاوی مواد نگهدارنده شکر و کالری های ناسالم هستند و خوردن غذاهای خانگی بهترین راه برای داشتن تغذیه ی سالم است . غذاهای بخار پز بهترین گزینه در میان غذاهای سالم هستند و البته بخار پز کردن ساده ترین راه پخت غذا است . در این مقاله شما را با فواید بخار پز کردن آشنا می کنیم با مقاله ی ما همراه باشید .

غذاهای بخار پز و فواید آن ها :

وقتی غذاها را بخار پز می کنید در واقع مواد مغذی و ویتامین ها را حفظ می کنید و می دانید که بیشتر ویتامین ها و مواد مغذی در حین پخت و پز با حرارت و یا داخل روغن داغ از بین می روند ولی با بخار پز کردن غذاها همه ی ان ها را حفظ می کنید . و اینگونه غذاهایی که می خورید دارای خاصیت است و سالم .

در کنار رژیم و خوردن غذا های بخار پز شما می توانید مسیر رسیدن به کاهش سایز خود را با خدمات لاغری کلینیک رسپینا سرعت ببخشید یکی از این خدمات فریز کردن چربی شکم و پهلو و در نتیجه از بین بردن چربی های موضعی می باشد که بدون عوارض و در یک جلسه شما می توانید به اندام دلخواه خود برسید.

کاهش کلسترول :

وقتی گوشت ها را بخار پز می کنید باعث جدا شدن چربی ها از گوشت می شود . جدا کردن چربی از گوشت با دیگر روش های پخت مثل کباب کردن یا سرخ کردن بسیار دشوار است . در بخار پز ما از روغن استفاده نمی کنیم و اینگونه غذاهای سالم تری خواهیم  داشت . و خوردن غذاهای بخار پز یعنی دریافت کالری کمتر و کنترل کلسترول بدن .

حفظ فیبر و ریز مغذی ها :

با بخار پز کردن همانطور که می دانید مزه و رنگ و بافت مواد غذایی حفظ می شود و حداکثر میزان مواد مغذی موجود در آن  ها را نیز دریافت می کنید . می توانید با اضافه کردن کمی ادویه در اب غذاها را مزه دار کنید . فیبر موجود در سبزیجات و سایر مواد غذایی هم حفظ می شود .

با پخت معولی ویتامین ها و مواد معدنی سبزیجات را از ان ها جدا می کنند . با روش بخار پز بیوتین و ریبوفلاوین و ویتامین ب 12 و تیامین و ویتامین ب در سبزیجات حفظ می شوند . مواد معدنی مانند کلسیم پتاسیم و فسفر و زینک هم در سبزیجات بخار پز حفظ می شود .

بخار پز و ساده بودن روش طبخ :

در بخار پز کردن مواد غذایی به صورت لایه لایه بر روی هم قرار می گیرند و در زمان کمی بخار پز می شوند . و نیاز ی نیست که زمان زیادی را برای اماده کردن غذا در آشپزخانه صرف کنید .

ساده ترین را ه بخار پز کردن استفاده از دستگاه بخار پز است . می توانید تایمر را تنظیم کنید و به سرعت غذای بخار پز را اماده کنید . اگر دستگاه را ندارید می توانید از بخا ر پز های قدیمی تر که ماهیتابه ی برزگی بود در پایین و بشقاب سوراخ دار در بالا استفاده کنید .

برای طعم دار کردن مواد غذایی در بخار پز می توانید ماهی یا مرغ یا سبزیجات را در مخلوط ادویه و سبزیجات معطر بغلتانید . می توانید مدت زمان مشخصی ان ها را در این مواد نگه دارید تا کاملا مزه دار شوند . کمی روغن هم روی ان ها اسپری کنید و بگذارید بخار پز شوند . برای پخت مرغ بهتر است از سبزیجات معطر مانند جعفری ریحان رزماری و اویشن استفاده کنید .

برای طعم دار کردن ماهی و سبزیجات می توانید قبل از پخت ان ها را در مخلوط سرکه بالزامیک یا ابلیمو و روغن زیتون بخوابانید . می توانید در حین پخت تکه های لیمو ترش را به ان ها اضافه کنید . سس سویا کنجد و انواع فلفل هم برای طعم دار کردن انواع مختلف گوشت و سبزیجات مناسب هستند .

ماهی بخار پز :

از خواص ماهی و فواید ان که همه ی ما آگاهیم اگر ماهی بخا ر پز شود همه ی مواد مغذی ان حفظ می شود برای بخار پز کردن ماهی به مواد زیر نیاز دارید :

پیازچه خرد شده

نمک و فلفل

روغن کنجد یا زیتون 1 قاشق چای خوری

سس سویا  2 قاشق غذاخوری

قارچ

زنجبیل تازه و ورقه شده یا پودر آن

طرز تهیه :

ماهی را تمیز کرده بشویید در سینی بخار پز قرار دهید . نمک و فلفل به مقدار نیاز بزنید و روغن کنجدو یا زیتون و سس سویا را با هم مخلوط کرده قارچ ها را تفت دهید تا اب ان ها جمع شود . سس مخلوط را به قارچ ها ی تفت داده شده اضافه کرده و به هم بزنید . این مخلوط را روی ماهی ریخته و ورقه های زنجبیل را اضافه کنید . برای 10 دقیقه بخار پز کنید . با پیازچه هم تزئین کرده و میل بفرمایید .

مرغ بخار پز با سیر و لیمو :

مواد مورد نیاز برای مرغ بخار پز با سیر و لیمو :

فلفل سیاه و نمک

سیر 2 حبه

لیمو 1 عدد

آویشن تازه

سینه ی مرغ 1 عدد

فلفل قرمز

طرز تهیه  :

سیر را خرد کنید و با نمک و فلفل و فلفل قرمز مخلوط کنید و هر دو طرف سینه ی مرغ را به این مخلوط آغشته کنید . پوست لیمو را روی هر دو طرف سینه ی مرغ رنده کنید و اویشن را هم به ان اضافه کنید اگر اویشن تازه هم داشته باشید که بهتر است . کمی روغن هم روی مرغ ها اسپری کنید .

و 10 دقیقه بپزید . با سیب زمینی یا سبزیجات دیگر می توانید میل کنید . برای بخار پز کردن سبزیجاتی مانند هویج و بروکلی و گل کلم و قارچ و ابلیمو و کره می توانید استفاده کنید و همه ی سبزیجات را خرد کرده و نمک بزنید و به مدت 10 دقیقه بخار پز کنید و درکنار غذاها استفاده کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *