Uncategorized @fa

علت بازگشت وزن پس از جراحی لاغری چیست؟ ?

کسانی که متقاضی جراحی لاغری هستند همیشه یکی از بزرگترین ترس هایشان بازگشت دوباره ی  اضافه وزن است از آنجایی که بیشتر بیماران در مسیر کاهش وزن برخی مواقع رژیم خود را می شکنند این ترس کاملا قابل درک است افراد مبتلا به چاقی و اضافه وزن بارها توانسته اند وزن خودرا بیش از 15 کیلوگرم کاهش دهند اما متاسفانه به مرور زمان حتی بیش از این میزان وزن اضافه کرده اند .

خوشبختانه در کاهش وزن حاصل از جراحی های لاغری وضعیت متفاوت است و چاقی کاملا قابل درمان است البته ممکن است با پرخوری و عدم تحرک معده گشاد شود و افزایش وزن را به همراه داشته باشد اما می توان گفت تا زمانی که بیمار از دستورالعمل های پزشک پیروی کند امکان بازگشت وزن وجود نخواهد داشت .

جراحی لاغری ابزاری قدرتمند برای کاهش وزن چشمگیر بیمارفراهم می کند که بدون مراقبت بعد از عمل اسلیو معده بای پس معده یا حلقه ی معده این ابزار می تواند تاثیر خود را از دست داده و موجب بازگشت وزن شود .با اینکه وزن بیمار هیچگاه به حالت سابق باز نمی گردد اما ممکن است کاهش وزن متوقف شده و حتی افزایش وزن حاصل شود .

علت بازگشت وزن پس از جراحی لاغری چیست ؟

  • عوامل مختلفی تاثیرگذار هستند مانند:

وزن سابق

شاید به نظر برسد که کاهش وزن قبل از عمل لاغری بی فایده است اما اینگونه نیست کاهش مقداری از وزن قبل از جراحی لاغری باعث می شود عوارض اسلیو معده یا دیگر انواع جراحی لاغری کمترشود و علاوه بر این شاخص توده ی بدنی (BMI ) نیز کاهش بیشتری داشته باشد هرچقدر شاخص توده بدنی فرد قبل از جراحی کمتر خواهد بود برای محاسبه ی BMI کافی است وزن خود را بر حسب کیلوگرم برتوان دوی قد بر حسب متر تقسیم کنید .

اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

می توان انتظار داشت که مصرف کنندگان مواد مخدر به عادات قبلی خود بازگردند علاوه بر این برخی بیماران پس از جراحی لاغری شروع به مصرف الکل یا مواد کرده ودر واقع یکی را جایگزین دیگری می کنند مصرف این مواد می تواند احتمال بروز عوارض جراحی لاغری را نیز افزایش دهد .

داشتن حامی و پشتیبان

بیمار در صورت نداشتن حامی در میان اعضای خوانواده دوستان یا اطرافیان پس از مدتی سست شده و اراده ی خود را از دست می دهد به همین دلیل بهتر است بیمار پس از جراحی برای سلامت جسمی و روانی خود به روانشناس مواجعه کند و مراجعه ی مرتب به پزشک معالج خود را هم فراموش نکند .

وضعیت روانی پس از جراحی

افزایش تمایل به غذا خوردن و کاهش احساس شادی پس از جراحی لاغری می تواند مستقیما بر افزایش وزن بیمار تاثیر گذارد اعتیاد به غذا یکی از دلایل افزایش و بازگشت وزن است و به وضعیت روانی خود پس از جراحی اهمیت دهید .

جلوگیری از بازگشت وزن پس از جراحی لاغری

عادات غذایی سالم

بعد از جراحی بیماران شاهد کاهش وزن سریع خود هستند به مرور زمان سرعت کاهش وزن کمتر شده و بیماران ممکن است در این مدت از رژیم غذایی خود پیروی نکرده و ناپرهیزی کنند .

این امر موجب افزایش یا بازگشت وزن پس از جراحی لاغری خواهد شد داشتن اراده و نظم و انضباط در پیروی از رژیم غذایی بعد از جراحی لاغری و عادات غذایی صحیح می تواند از بازگشت وزن پس از جراحی لاغری جلوگیری کند این رژیم غذایی توسط پزشک تعیین شده و بر مصرف مواد مغذی مثل میوه ها و سبزیجات وپروتئین تاکید دارد .

در ارتباط خود با غذاها تجدید نظر کنید

برای کسانی که عمل جراحی لاغری می کنند غذاها می توانند وسوسه انگیز باشند و علت این امر ریشه در طرز فکر ما درباره ی غذاها دارد بهتر است برای شروع به تغییر این دید غلط بپردازیم علت اصلی غذا خوردن تامین انرژی برای سوخت و ساز بدن است اما متاسفانه بسیاری از افراد به غذا به عنوان مسکن روح خود می نگرند اگر شما نیز جزو این دسته از افراد هستید بهتر است جایگزین دیگری برای آرام کردن خود پیدا کنید این مسئله تاثیر به سزایی در سلامت شما خواهد داشت .

ملاقات منظم با پزشک

بعد از جراحی بیمار باید به طور منظم با پزشک خود یا تیم پزشکی که جراح به وی معرفی می کند ملاقات داشته باشد تا بتواند اهداف خود را دنبال کند بهتر است بیمار علاوه بر ملاقات پزشک خود با یک مشاور هم به طور مرتب ملاقات داشته باشد تحقیقات نشان داده است که به این افراد کمک کند تا وزن بیشتری کم کنند .

تحرک بیشتر

هر چه تحرک بیشتری داشته باشید بدنتان در سلامت بیشتری خواهد بود اضافه کردن فعالیت های فیزیکی و ورزش پس از جراحی لاغری به برنامه روزانه موجب زیبایی بیشتر فرم بدنتان خواهد شد می توانید ابتدا با پیاده روی شروع کنید و هدف ها ی کوچک و قابل دستیابی برای خود تعیین کنید بهتر است تمرین های مقاومتی را نیز در وززش خود بگنجانید تا سوخت و ساز بدن را در سطح بالایی نگه دارید .

داشتن برنامه ی ورزشی مکرر برای استحکام قلب و استخوان ها سوزاندن کالری عضله سازی و افزایش سوخت و ساز بدن بهبود حال روحی و کاهش استرس بسیار موثر است ورزش همچنین می تواند سطح قند خون را کنترل می کند  .

پیاده روی ورزشی بسیار خوبی است که می توانید به محض پایان جراحی لاغری آن را آغاز کنید پیاده روی را با 10 دقیقه در روز و سرعتی نسبتا بالا آغاز کنید و هر رزو یک دقیقه آن را افزایش دهید این کار را تا حداقل 150 دقیقه در هفته ( روزی 30 دقیقه 5 روز در هفته ) ادامه دهید به خاطر داشته باشید که فعالیت هایی را می توان ورزش محسوب کرد که در آن ضربان قلب بالا رود به همین دلیل قدم زدن آرام ورزش محسوب نمی شود.

همچنین بهتر است ورزش های قدرتی را برای عضله سازی و فرم دهی به بدن در برنامه ورزشی خود بگنجانید البته انجام ورزش های قدرتی تنها با گذشت 6 هفته از جراحی لاغری امکان پذیر است زیرا قبل از آن بخیه ها هنوز به طور کامل بهبود نیافته اند فراموش نکنید که ممکن است در صورت عدم ورزش وزن کم نکنید .

جراحی لاغری می تواند از راه های مختلفی زندگی فرد را تغییر دهد با این حال جراحی لاغری فقط سرآغاز این راه است و ادامه مسیر نیازمند استراتژی و تعهد بیمار برای اطمینان از گرفتن بهترین نتیجه می باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *