Uncategorized @fa

بهترین روش جراحی لاغری شکم و پهلو در تهران

بعضی مواقع بعد از دوره ای از رژیم سخت و یا ورزش های سنگین که به نیت لاغری و کاهش سایز می گیرید آن نتیجه ای که می خواستید حاصل نمی شود لذا روش های لاغری تهاجمی مثل لیپوماتیک و غیر تهاجمی مثل کرایولیپولیز مطرح می شود.در این مقاله از کلینیک رسپینا ما به بررسی روش های لاغری تهاجمی یا جراحی می پردازیم و چندتا از این روش ها را مورد بررسی کامل قرار می دهیم.

بای پس معده

عمل بای پس معده

بای پس معده یکی از روش های لاغری تهاجمی یا جراحی است که فقط شامل معده است و در آن از بست ها و باندهایی برای کاهش مقدار غذایی که معده می تواند نگه دارد، استفاده می کنند. معمولا در معده ی فرد بالغ تقریبا شش فنجان غذا جای می گیرد.در محدود کردن معده کیسه ای به وجود می آید که در ابتدا فقط 30 گرم در آن جای می گیرد در صورتی که بیمار از محدودیت های غذایی بعد از جراحی پیروی کند، کیسه کشیده شده و 50 تا 75 گرم در خود جای می دهد.

بای پس معده و نوارپیچی قابل تنظیم معده

این روش مانند بستن یک کمربند به شلوار است، همان طور که کمربند می بندید تا شلوارتان را در روی شکمتان نگه دارد.ممکن است بعد از خوردن غذایی زیاد (آیا پرخوری آخر هفته ی گذشته را به یاد دارید؟) گاهی مجبور می شوید برای احساس راحتی بیشتر کمربندتان را شل کنید و احتمالا جایی برای دسر باز کنید.همان طور که نام این روش اشاره دارد، نوعی نوار غیر قابل اتساع در اطراف قسمت بالای معده مانند یک کمربند پیچیده می شود.این نوار به منظور سفت کردن و تنظیم سرعت خروج غذا از کیسه ی ایجاد شده در معده ی جدید به درون آنچه از معده ی قبلی به جا مانده، و سپس به داخل روده ها با محلول نمکی پر شده است. که در صورت نیاز به حفظ کاهش وزن یا راحتی بیشتر بیمار سفت یا شل می شود.

روش گاستروپلاستی با نوار عمودی

این نوع روش محدود سازی معده رایج تر و موفق تر از روش نوارپیچی قابل تنظیم معده است.قسمت بالای معده، نزدیک ترین قسمت به مری، برای ایجاد کیسه ای کوچک با بست های مخصوص برداشته می شود که مقدار غذایی را که در هر بار خورده می شود محدود می کند.در این روش از یک نوار نیز استفاده می کنند تا ورودی کوچکی از کیسه، تقریبا به اندازه ی یک سکه ی 250 ریالی، ایجاد و سرعت خروج غذا از کیسه را آهسته کنند.این عمل موجب می شود بیمار برای مدت طولانی تری احساس سیری کند.درصد موفقیت این روش متفاوت است. در حدود 30 درصد بیماران به وزن طبیعی می رسند و 80 درصد هم مقداری وزن کم می کنند.متاسفانه، پس از 3 تا 5 سال، بسیاری از بیماران وزن از دست داده را مجددا اضافه می کنند.

از آنجا که معده کاملا ارتجاعی است، خوردن بیشتر و وعده های غذایی بیشتر موجب کش آمدن کیسه می شود.خطر مرگ یا عفونت ناشی از عوارض هر یک از جراحی های محدودسازی معده کمتر از 1 درصد است. با این حال، بلافاصله پس از هر یک از جراحی ها، استفراغ امری شایع است، مخصوصا اگر غذا خوب جویده نشده باشد.ترش کردن و درد شکمی نیز در هر دو دیده می شود. به علاوه، بست های مورد استفاده در روش گاستروپلاستی عمودی، که برای مسدود کردن بخشی از معده به کار می رود، ممکن است باز شوند، و در مواردی اندک، ممکن است اسید معده به داخل شکم تراوش کند و نیاز به جراحی اضطراری برای ترمیم شکاف به وجود آید.نوار مورد استفاده در روش نوارپیچی قابل تنظیم ممکن است بارها خراب شود و با پر کردن های مکرر حالت ارتجاعی خود را از دست بدهد، بنابراین پر و سفت نمی ماند.این ها برخی از دلایلی هستند که باعث می شوند این جراحی ها به اندازه ی عمل بای پس معده انجام نشوند.

بای پس معده چیست؟

اصطلاحی است که در روش محدودسازی معده صورت می گیرد. همان طور که نامش حاکی است، معده و بخشی از روده ی کوچک را از مسیر خارج می کنند.با عمل بای پس معده، کاهش وزن بهتر است و احتمالا بیماران بیشتر می توانند وزنی را که کم کرده اند حفظ کنند.تغییر مسیر صفراوی لوزالمعده و رو-ان -وای (Roux-en-Y) دو نوع بای پس معده است.

تغییر مسیر صفراوی لوزالمعده

“اگر نتوانید کالری جذب کنید، وزن کم می کنید”، این عقیده ای است که در پس این روش وجود دارد.اندازه ی معده را مانند جراحی محدودسازی معده کاهش می دهند و به طور مستقیم به آخرین قسمت روده ی کوچک، یعنی درازروده وصل می کنند. از آنجا که این جراحی بسیار تهاجمی است، 75 تا 80 درصد وزن بیماران کاهش می یابد.

روش رو –ان –وای چیست

این روش رایج ترین جراحی مورد استفاده برای کاهش وزن در ایالات متحده ی آمریکاست. در این جراحی قسمت بالای معده محدود و تمام بخش اول روده ها از حلقه ی گوارشی برداشته می شود.بنابراین برخی از مواد غذایی یک غذا، نه تمام آن ها که حجم آن نیز کاسته شده، جذب می شود.

بسیاری از جراحان در حین جراحی بای پس معده کیسه صفرا را به طور عادی بر می دارند. این اقدام برای پیشگیری از جراحی دیگری در صورت به وجود آمدن سنگ های صفراوی در بیمار که شایع است، انجام می شود.این اقدام بسیار شبیه به برداشتن آپاندیس در جراحی شکمی است.هر دو جراحی بای پس معده خطرها و عوارضی دارند. شاید اسید معده به داخل شکم تراوش کند و برای ترمیم شکاف نیاز به جراحی اضطراری باشد.

اگر بافت زخمی به وجود آید و شکاف باریک میان کیسه ی معده و روده ها را تنگ یا مسدود کند ممکن است نیاز به جراحی اضافه ای باشد.احتمال دارد متعاقب کاهش وزن سریع سنگ های صفراوی به وجود آید. در بیش از 30 درصد بیماران کمبود آهن و ویتامین ب 12 و کم خونی بروز می کند.

بیمارانی که تغییر مسیر صفراوی لوزالمعده (یا جراحی کیسه ی صفرا) انجام داده اند با خطرهای بیشتری مواجه اند:30 تا 50 درصد آنها دچار کمبود ویتامین های چرب قابل حل می شوند، که معمولا در قسمت میانی روده ها جذب می شود، و 3 تا 5 درصد نیز دچار نوعی سوتغذیه ی ناشی از عدم دریافت پروتئین و کالری می شوند که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارد.

تلنبار شدن هم عارضه ای است که بعد از هر یک از این روش های جراحی به وجود می آید که کمتر شایع، ولی با این حال مشکل ساز است.از آنجا که دریچه ی پیلور (دریچه ی تنظیم کننده ی میزان ورود غذاها به روده ها) را بای پس می کنند، گاهی اوقات غذا به سرعت از معده خارج و درون آخرین بخش از مجرای گوارشی “تلنبار” می شود.در نتیجه آدرنالین ترشح، و موجب منگی، تپش قلب و عرق کردن یک و نیم تا دو ساعت پس از خوردن غذا می شود، مخصوصا اگر بیمار غذاهای پرچرب یا شیرین خورده باشد.

اسهال و مدفوع بدبو نیز شایع است.علی رغم تمام این مشکلات، موفقیت در عمل بای پس معده چشمگیر است.اکثر بیماران تقریبا 60 درصد وزن اولیه ی خود را از دست می دهند.با این حال، سه تا پنج سال بعد از عمل کمی از وزن بر می گردد، مخصوصا اگر بیمار توصیه های بعد از عمل پزشک را به دقت رعایت نکند.

جراحی لاغری تامی تاک

جراحی تامی تاک

اگر دچار چاقی و اضافه وزن هستید و با رژیم و ورزش موفق نشدید که از شر این چربی ها خلاص شوید روش جراحی تامی تاک موثر است.جراحی تامی تاک قدرتمندترین روش جراحی برای رهایی از چربی های شکم و صاف کردن شکم است.جراحان زیادی در دنیا همچون دکتر اسمیت به عنوان جراح پلاستیک تایید شده در هیئت مدیره برتر نیویورک روش جراحی تامی تاک را برای بدست آوردن شکم صاف پیشنهاد می کنند.

درحین عمل جراحی تامی تاک چه اتفاقی می افتد؟

جراحی تامی تاک تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و با این روش جراح چربی های اضافی ناحیه شکم را حذف می کند و عضلات آن ناحیه را اصلاح می کند و بخشی از پوست شکم که دچار سستی شده است را حذف می کند.

تکنیک جراحی تامی تاک tommy tuck بویژه برای افرادی که شکم آنها به علت عواملی همچون بارداری آسیب دیده است و نتوانسته اند با رژیم غذایی وضعیت شکم خود را اصلاح کند مفید است.

چه افرادی بهترین کاندید هستند؟

  1. چربی اضافی در ناحیه شکم داشته باشند.
  2. شلی و افتادگی پوست در ناحیه شکم داشته باشند.
  3. خانم هایی که می خواهند از چربی های شکم و پوست اضافی خود رها شوند ولی نمی خواهند دوباره باردار شوند.
  4. اضافه وزن کمی داشته باشند.
  5. از لحاظ سلامتی در وضعیت خوبی باشند.
  6. افرادی که حتی بعد از تمرینات ورزشی و رژیم غذایی مناسب همچنان از بزرگی شکم خود رنج می برند.
  7. افرادی که بیشترین مشکل تجمع چربی در ناحیه شکم خود دارند.
  8. خانم هایی که به دنبال دوران بارداری پوست ترک خورده دارند.
  9. افرادی که وزن فعلی به وزن مطلوبشان نزدیک باشد.

نکات قابل توجه بعد از جراحی تامی تاک برای لاغری شکم:

  • تقریبا 72ساعت بعد از جراحی بیمار می تواند استحمام کند.
  • با توجه به شرایط بدنی فرد و صلاح دید جراح بیمار 5الی14 روز بعد از عمل جراحی تامی تاک می تواند به فعالیت روزانه خود باز گردد.
  • حداقل بعد از 70 روز بیمار نباید بعد از جراحی تامی تاک فعالیت های سنگین ورزشی انجام دهد.
  • حداقل 10روز نباید بیمار روی شکم خود بخوابد.
  • در صورت بروز درد به دنبال تامی تاک بیمار باید از داروهای مسکن استفاده کند و اصولا بعد از 5 روز رفع می شود.
  • بیمار حداقل 2ماه از گن شکمی استفاده کند.
  • تا دو روز از حرکاتی که باعث افزایش فشار داخل شکم می شود باید پرهیز کرد.
  • آنتی بیوتیک های تجویز جراح حتما باید بطور کامل مصرف شود.

چه اقداماتی را بیمار قبل از جراحی بهتر است به منظور گرفتن نتیجه بهتر انجام دهد؟

  1. اگر درمانهای اخیر جراحی شکم داشته اید حتما جراح خود را مطلع کنید.
  2. افرادی که اعتیاد به مصرف دخانیات دارند بهتر است حداقل 1ماه قبل و 1ماه بعد از جراحی تامی تاک از مصرف سیگار خودداری کنید.
  3. بهتر از قبل از جراحی تامی تاک فرد تا جایی که می تواند با رژیم های غذایی مناسب و یا تکنیک های موضعی جهت لاغری موضعی همچون کرایولیپولیز بافت چربی شکم خود را کاهش دهید.
  4. از داروهای رقیق کننده خون حداقل 14روز قبل از جراحی تامی تاک مصرف نشود.

نکته قابل توجه این است که هرچه اضافه وزن و میزان چربی ناحیه شکم خود کمتر باشد و عضلات شکم آن از قوام وقدرت بیشتری برخوردار باشد نتیجه جراحی تامی تاک بهتر خواهد بود.بنابراین حداقل چند ماه قبل از جراحی تامی تاک در صورتی که اضافه وزن دارید با رژیم غذایی مناسب به وزن مطلوب خود نزدیک شوید.اگر چربی ناحیه شکمی شما نسبتا زیاد است بهتر است از تکنیک ها و دستگاه های رفع چاقی موضعی شکم استفاده کنید زیرا طبیعتا هرچه میزان چربی کمتر باشد جراحی نتایج بهتری دارد.مثل:

  • کرایولیپولیز
  • اسکالپشور
  • کویتیشن
  • رادیوفرکانسی

تکنیک های پزشکی قبل از  انجام جراحی

به دنبال جراحی تامی تاک پوست ناحیه شکم نازک می شود بهتر است از روش های معمول رایوفرکانسی یا کوتیشن و یا مزوتراپی جهت بهبود ساختار پوست و افزایش میزان کلاژن پوست استفاده شود.در راس تمام روش های لاغری چه جراحی و چه غیر جراحی رژیم غذایی مناسب با شرایط فیزیکی،جنسی و سنی است و در صورتی که فردی هستید که نمی توانید رژیم غذایی سالم را رعایت کنید به هیچ وجه سراغ روش های جراحی همچون تامی تاک نروید.

عوارض ناشی از جراحی تامی تاک

به دنبال جراحی ممکن است در برخی موارد این عوارض می تواند عفونت،خونریزی،قرمزی پوست و ناهموار شدن پوست اشاره کرد.

روش جراحی لیپوماتیک

روش جراحی لیپوماتیک

یکی از روش های تهاجمی یا به اصلاح جراحی لاغری که برای خودش سر و صدایی هم داشته روش جراحی لیپوماتیک است.این روش جراحی است که ایمن و موثر در حذف چربی ها بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد امروزه این روش برای آن دسته از افرادی که به زیبایی اندام اهمیت فراوانی می دهند بسیار مورد توجه قرار می گیرد.در این روش جراحی از بیهوشی موضعی استفاده می کنند و جراحان متخصصین مربوط برش های کوچک را در قسمت های هدف ایجاد می کنند و بوسیله یک لوله باریک کوچک که کانولا نام دارد به داخل بافت های چربی وارد می شود و در نهایت چربی از طریق این لوله خارج می شود.

چه مقدار چربی را می توان از طریق لیپوماتیک حذف کرد؟

چربی های موضعی اضافی که در اطراف شکم،بازوها،باسن،بازو های بیرونی و بازو های داخلی وجود دارد می توان توسط روش جراحی لیپوماتیک حذف کرد.

روش جراحی لیپوماتیک چقدر دوام دارد؟

یک روش جراحی موثر است و دوام آن بستگی به بیماران دارد مسلما بیمار هرچه بیشتر رژیم غذایی را رعایت کند دوام این روش بیشتر خواهد بود.بهتر است افراد پس از انجام روش جراحی لیپوماتیک وقت بیشتری برای تمرینات ورزشی مصرف کنند.

در روش جراحی لیپوماتیک چقدر وزن کم می کنیم؟

بیمارانی که اقدام  می کنن باید واقع بینانه به قضیه نگاه کنند به این صورت که روش جراحی لیپوماتیک فقط می توانید سایز کم کنید نه وزن منهی اگر بنا بر وزن کم کردن هم باشد رژیم غذایی و ورزش به شما کمک خواهد کرد.

آیا بعد از جراحی نیاز است از کرست مخصوص استفاده کنیم؟

بله با توجه به فضای ایجاد شده بین پوست و عضله استفاده از کرست مخصوص کمک میکند تا این فضا از بین برود.

چه مدت نیاز است که از کزست استفاده کنیم؟

این زمان نسبت به بیماران مختلف متفاوت است و بستگی به میزان چربی تخلیه شده دارد.

دوره ریکاوری و بهبود چقدر است؟

بهبودی نسبی بعد از 3الی7 روز آشکار می شوذ و شما می توانید با دقت و به آرامی کارها و فعالیت های سبک روزانه خود را آغاز نماییم.

آیا پس از جراحی پوست بدن شل می شود؟

بر خلاف باور عموم مردم خیر

آیا در این روش سلولیت ها هم از بین می روند؟

تاثیری که روش جراحی لیپوماتیک روش جراحی لیپوماتیک بر روی سلولیت ها دارد عالی است و باعث از بین رفتن سلولیت ها می شود.

در این روش چگونه چربی ها از بین می روند؟

در این روش چربی به طور فیزیکی از بدن خارج می شود و با حرکات ارتعاشی کانولا لیپید ها آزاد می گردد و این چربی ها بدون درد و خونریزی از بدن خارج می شوند.

مزایای این روش جراحی چیست؟

روش جراحی لیپوماتیک باعث یکنواختی چربی زیر پوست می گردد و مانند دستگاه های دیگر مجب ایجاد بر آمدگی های زیر پوست نمی شود و چربی را به طور یکنواخت پخش می کند.میزان فرم دهی بدن در این عمل جراحی حدود دو هفته طول می کشد.جمع آوری و شکل دادن پوست در روش جراحی لیپوماتیک از روش خای دیگر بهتر است.

  • در روش جراحی لیپوماتیک بیهوشی موضعی استفاده می شود.
  • تورم در روش جراحی لیپوماتیک بسیار پایین است.
  • احتمال عفونت در روش جراحی لیپوماتیکبسیار کم است.
  • در روش جراحی لیپوماتیک احتمال آمبولی قلبی بسیار پایین است و تاکنون هیچ موردی گزارش نشده است.
  • در روش جراحی لیپوماتیک نیاز به بستری شدن نیست
  • آسیب جسمی و خستگی در این روش بسیار پایین است.

عوارض جانبی روش جراحی لیپوماتیک چیست؟

این جراحی بر اساس ارتعاش می باشد و کاری که نیاز به انرژی و زمان دارد پزشک مربوط باید کاملا سر حال باشد.این جراحی در مناطق وسیعی مثل ران ها بازو ها و سکم مورد استفاده قرار می گیرد و باعث ایجاد عفونت که بسیار نادر است و واکنش های آلرژیکی مشکلات کلیه و قلب خارش تهوع و سرگیجه می شود.

عملکرد به چه شکلی است؟

در ارگان ها و قسمت هایی از بدن سوراخی به قطر 2الی3 سانتی متر ساخته و سپس دستگاه مربوطه را (کانول) وارد بدن می کنیم و با استفاده از امواج ماوراء بنفش بافت های چربی از بین می رود از این طریق محلولی را تزریق می کنند که موجب بی حسی و جلوگیری از خونریزی می کندو در نهایت محلول چربی از طریق منافذ پوست خارج می گردد این دستگاه یک سیستم ایمنی فعال دارد که وقتی بافت غیر چربی مواجه می شوید متوقف می شود و بنابراین خطر پارگی اندام و سوختگی پوست به حداقل می رسد.

آیا من کاندیدای مناسبی برای روش جراحی لیپوماتیک هستم؟

اگر شما چربی در ناحیه خاص دارید که کار می توانم بگویم متاسفم اما آن دسته از افراد که دارای چربی موضعی هستند مفید است.قبل از انجام روش جراحی لیپوماتیک می توانید از دستگاه های کرایو،اسکالشور و … استفاده کنیم که بتوانیم به نتیجه بهتر برسیم منتهی 3الی6 ماه یاید صبر کنید.

جراحی لاغری لیپوساکشن

جراحی لیپوساکشن

عمل جراحی لیپوساکشن شامل خارج کردن چربی زیر پوستی با استفاده از کانولای متصل به پمپ تخلیه کننده است.میله کوچکی حاوی سوراخ های فراوان است که از طریق برش های کوچک 5 تا 6 میلی متری کانولا وارد فضای زیر پوست می شود.در این روش جراحی لیپوساکشن، رگ های خونی و عصب رسانی به پوست محل جراحی حفظ می شود. با کاهش بافت چربی پوست روی به مرور به دقت به عضلات زیرین نزدیکتر شده و در نهایت منجر به حفظ ساختار بدن می شود.

اید توجه داشت که جراحی لیپوساکشن(ساکشن چربی ها) جایگزین دائمی اصلاح روش زندگی نیست.کاهش وزن و داشتن اندام متناسب به صورت دائمی به تغییر و اصلاح همیشگی رژیم غذایی و عادت های خوردن بستگی دارد.جراحی لیپوساکشن در ابتدا برای کاهش حجم های کوچک از چربی های تجمع یافته در افراد با وزن طبیعی استفاده می شد اما اکنون جراحی لیپوساکشن برای نواحی مختلف بدن برای حجم های بسیار بالاتر چربی هم استفاده می شود.

عوارض جراحی لیپوساکشن به 2 دسته تقسیم می شوند

دسته اول شامل عوارضی است که به دنبال هر عمل جراحی ممکن است ایجاد شود مانند خونریزی (که بیشتر در افراد با سابقه بیماری های خونی یا مصرف داروهایی مثل آسپیرین از عمل بیشتر است)، عفونت، آمبولی ریه

دسته دوم، عوارضی است که مربوط به خود عمل است که شایع ترین آنها، بروز نامنظمی به صورت برجستگی و فرو رفتگی است که نیاز به جراحی اصلاحی در 5 تا 15 درصد موارد دارد و بیشتر در ساکشن های خیلی وسیع و حجم زیاد رخ می دهد.

به طور معمول روتوش 6 تا 9 ماه بعد از عمل جراحی لیپوساکشن انجام می شود.

تغییر های رنگ پوست به صورت پر رنگ شدن و تیرگی پوست ممکن است رخ دهد که گاهی تا 18 ماه پس از جراحی لیپوساکشن باقی است و در موارد نادر ممکن است دائمی شود.

کاهش حس و یا بی حسی به دنبال جراحی لیپوساکشن به طور تقریبی در همه موارد ممکن است رخ دهد که پس از 6 تا 9 ماه بهبود می یابد.

عوارض جراحی لیپوساکشن

1.سپسیس(sepsis):

سپسیس از عوارض لیپوساکشن است، سپسیس یک بیماری جدی است که معمولا توسط باکتری ایجاد می شود.

زمانی اتفاق می افتد که باکتری در ریه، روده ها، مجاری ادراری و مثانه، سمی تولید می کند که به سیستم ایمنی بدن و ارگانها و بافت های بدن حمله می کند.

این عارضه بسیار خطرناک می تواند باشد، زیرا در صورتی که درمان نشود، بر روی کلیه ها، ریه ها و گوش اثرات خطرناکی خواهد گذاشت.

در هر فرد و در هر سنی اتفاق می افتد ولی در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند، شایع تر می باشد.

هیچ نوع تست آزمایشگاهی قابل قبولی برای تشخیص زودرس سپسیس وجود ندارد.

-علایم سپسیس شامل شروع ناگهانی تب، لرز، تاکیکاردی، تاکی پند، تغییر وضعیت هشیاری است.

2.سرمازدگی(hypothermia):

سرما زدگی از عوارض جراحی لیپوساکشن است.

کاهش خطرناک دمای بدن است که معمولا در اثر تماس طولانی مدت با هوای سرد ایجاد می شود.

وقتی تعادل بین گرمای تولید شده در بدن و گرمای خارج شده از آن به هم بخورد و برای مدت زمان طولانی، گرمای بیشتری از دست برود، هیپوترمی رخ می دهد.

معمولا بعد از تماس با هوای سرد و بدون پوشیدن لباس کافی و گرم، هیپوترمی به طور ناگهانی اتفاق می افتد.

کوهنوردان با پوشیدن لباس های مخصوص که برای آب و هوای سرد و بادی طراحی شده اند، از بروز هیپوترمی جلوگیری می کنند.

علایم هیپوترمی در بزرگسالان عبارتند از:

-لرزیدن بدن که می تواند پیشرفت هیپوترمی را متوقف کند. لرزیدن، علامت خوبی است که نشان می دهد سیستم تنظیم گرمای بدن هنوز کار می کند.

-نفس کشیدن آهسته و سطحی

-خواب آلودگی و خستگی

-گیج شدن و کاهش حافظه

-بریده بریده حرف زدن یا زیر لب سخن گفتن

-بهم خوردن تعادل بدن و تلوتلو خوردن

-نبض آهسته و ضعیف

3.ادم پولموناری:

ادم پولمناری از عوارض جراحی لیپوساکشن است.

ادم ریوی ناشی از تجمع مایع غیر طبیعی در داخل آلوئول و بافت بینابینی ریه هاست.به طور معمول ناشی از بیماری های قلبی عروقی مانند نارسایی قلبی، ذات الریه، سندروم تنفسی و استنشاق دود نیز می تواند ادم ریوی شود.

ادم ریوی می تواند یک بیماری تهدید کننده زندگی باشد و نیاز به ارزیابی پزشکی و درمان فوری دارد.

ادم ریه مجموعه ای از علایم وخیم و تهدید کننده حیات ناشی از نارسایی احتقانی قلب است.

-علایم شایع:

علایم زیر اغلب به طور ناگهانی در اواسط تب بروز کرده و به سرعت تشدید می گردند.

-کوتاهی نفس شدید، گاهی همراه با خس خس

-تنفس سریع

-بی قراری و اضطراب

-رنگ پریدگی

-تعریق

-کبودی لب ها

-افت فشار خون

4.آمبولی چربی:

آمبولی چربی از عوارض جراحی لیپوساکشن است.

آمبولی چربی گرفته شدن عروق در اثر ورود بافت چربی به داخل جریان خون است.

این وضعیت می تواند با علایمی همچون تنگی نفس، هیپوکسی، اختلالات عصبی و کاهش پلاکت خون را نشان دهد.

این عارضه می تواند در اثر شکستگی های استخوان های بزرگ ایجاد شود.

برای پیشگیری از وقوع آمبولی چربی و آمبول لخته ای، روش های مختلف از جمله روش های دارویی و فیزیکی به کار برده می شوند.

مصرف کورتون ها، آسپیرین، هپارین با وزن مولکولی سبک از روش های دارویی است.

با وجود اینکه هپارین با وزن مولکولی سبک مصرف متداولی در بعضی بیماران دارد، ولی دلایل مبتنی بر شواهد نتوانسته اند مزیت یکی را بر دیگری اثبات کند.

جراحی لاغری شکم لیپولیزر

لیزر لیپو یکی از روش های زیبایی جراحی لاغری شکم می باشد که با استفاده از از لیزر برای آب کردن چربی زیر پوست استفاده می شود.اگر شما می خواهید از این روش استفاده کنید و کاهش وزن داشته باشید باید به شما بگوییم که هدف لیزر لیپو فرم دهی وشکل دهی به بدن است و این روش برای آن دسته از افرادی مناسب است که چربی های زیر پوستی و موضعی خود را نتوانسته اند از طریق ورزش و رژیم های غذایی از بین ببرند به خاطر همین سراغ روش لیزر لیپو می روند.خب اگر به قضیه اینطور نگاه کنیم که فرآیند لاغری و یا رسیدن به تناسب اندام یک مقدار سخت است ولی با روش های جدید می توان این قضیه را بهبود بخشید.

چقدر طول می کشد لیزر لیپولیز نتیجه دهد؟

شما ممکن است نتایج را حدود یک هفته پس از جلسه مشاهده کنید اما نتایج از یک هفته شروع می شود 2 الی 6 ماه تکمیل می گردد.به طور متوسط هر جلسه لیپولیزر یک ساعت زمان می برد که البته با توجه به منطقه مورد نظر تغییر می کند.

آیا لیپولیزر روش مطمئنی است؟

لیپولیزر مانند لیپوساکشن یک عمل جراحی است که اگر بیمار به درستی انتخاب گردد و جراح ماهر باشد و مراقبت های قبل از پروسه به درستی انجام شود جراحی بی ضرر خواهد بود.

لیزر لیپولیز چگونه کار می کند؟

لیزر لیپولیز یک روش متفاوت نسبت به لیپوساکشن می باشد که شامل حذف چربی از بدن با استفاده از مکش خلا است لیزر لیپولیز یک روش حداقل تهاجمی می باشدکه با استفاده از گرما از لیزر فیبر نوری در طول موج های مختلف به ذوب شدن چربی بدن کمک می کند.

دوره ریکاوری لیپولیزر

به دلیل اینکه این عمل سرپایی انجام می شود بهبودی سریع است اکثر افراد می توانند در ظرف چند روز به فعالیت های عادی خود برگشته که معمولا این زمان حدود دو هفته می باشد البته در طی این دو هفته احتمال کبودی،درد و تورم وجود دارد.

جراحی بالون معده چیست؟

بالون معده یکی از جدیدترین انواع روش های کاهش وزن است بالون معده همانند یک توپ پر از هوا مایع یا مخلوطی از هر دو به طور موقت درون معده جاگذاری می شود بالون های حاوی هوا به دلیل سبک تر بودن عوارض کمتری به همراه دارند بالون سیلیکونی درون معده با نمک استریل پر می شود و سپس با محدود کردن فضای درون معده و کاهش مواد غذایی مصرفی به کم شدن وزن کمک می کند و همچنین باعث احساس سیری سریع تر در فرد می گردد حجم معده در حالت معمولی حدود 900 میلی لیتر است ولی پس از گذاشتن بالون حدود 700 میلی متر کاهش می یابد .

لاغری با بالون معده برای افرادی که با کمک رژیم غذایی و فعالیت بدنی موفق به کاهش وزن نشده اند و فعلا قصد اعمال جراحی سنگین کاهش وزن را ندارد یک گزینه ی بسیار عالی محسوب می شود این روش نیز همانند سایر روش ها ی کاهش وزن مستلزم تعهد به یک سبک زندگی سالم است برای نتیجه گرفتن طولانی مدت از بالون معده تغییرات سالم دائمی در مواد غذایی دریافتی و همچنین انجام ورزش منظم نیاز است .

قرار دادن یک بالون داخل معده می تواند با کمک به کاهش وزن فرد خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی و اضافه وزن را کاهش دهد مانند :

  • سکته قلبی

  • فشار خون بالا

  • آپنه خواب

  • دیابت نوع دو

این روش لاغری می تواند مناسب افرادی باشد با شرایط زیر :

  • شاخص توده بدنی 30 تا 40

  • تعهد به تغییر سبک زندگی و پیگیری های منظم پزشکی

  • عدم بارداری

  • عدم مصرف داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین

  • عدم ابتلا به بیماری های التهابی روده یا هلیکوباکتر معده زخم معده سیروز کبدی و نارسایی مزمن کلیه

  • عدم مصرف الکل

  • نداشتن سابقه هر گونه جراحی معده و مری

خطرات و عوارض جراحی بالون معده :

به طور کلی این روش بی خطر و موثر در کوتاه مدت در نظر گرفته می شود اما می تواند عوارض جانبی مرتبط با آندوسکوپی یا مواد آرامبخش را داشته باشد در حدود یک سوم از افرادی که از بالون معده استفاده کرده اند بلافاصله درد و تهوع ریفلاکس مری سوءهاضمه نفخ شکم و اسهال ناشی از آن را تجربه می کند .

این علائم فقط برای چند روز ابتدایی پس قرار دادن بالون احساس می شوند و می توان آن ها را با دارو درمان کرد.در یک حالت بسیار نادر قرار دادن بالون می تواند به یک عارضه کشنده منجر شود احتمال ترکیدن یا حرکت آن درون دستگاه گوارش و ایجاد انسداد روده نیز وجود دارد نشست یا ترکیدن بالون بسته به نوع مواد درون آن گاهی به رنگ آبی ادرار ظاهر می شود .از خطرات دیگر آن می توان به زخم معده یا سوراخ معده اشاره کرد که گاهی برای ترمیم آن نیاز به جراحی است .

کارهایی که قبل از عمل باید انجام داد :

در صورت قطعی شدن تصمیم فرد برای لاغری با بالون معده باید با انجام آزمایش و معایناتی مانند آزمایش خون کنترلی قبل از عمل تست بارداری، نوارقلب، تست ریه، آندوسکوپی، رادیوگرافی قفسه سینه و مشاوره روانشناسی از نظر آمادگی برای آن بررسی شود ممکن است نیاز به محدودیت هایی در رژیم غذایی از شب قبل از عمل و یا استفاده از داروی خاصی با نظر پزشک باشد .

بالون چگونه گذاشته می شود :

بالون معده در واحد آندوسکوپی به صورت یک روش درمانی سرپایی و با کمک یک آرامبخش ملایم یا حتی بیهوشی در صورت لزوم انجام  می شود .نحوه ی گذاشتن بالون معده به این صورت است که پزشک ابتدا یک لوله نازک ( کاتتر ) متصل به بالون معده را از گلو به سمت معده هدایت می کند در مرحله ی بعد پزشک لوله ی آندوسکوپ را که دارای دوربین برای مشاهده درون معده است به درون آن می فرستد تا با دیدن محل بالون آن را به درستی با ماده شور پر کند پس از پر شدن بالون به میزان کافی درون معده به حالت شناور رها می شود این کار حدود نیم ساعت زمان می برد.فرد می تواند پس از چند ساعت استراحت با دستورالعمل و نسخه های تجویزی ترخیص شده و به خانه باز گردد .

بعد از عمل چه کارهایی را باید انجام دهیم  :

  1. بعد از عمل بالون معده فرد می تواند حدود 6 ساعت پس از عمل تغذیه خود را با مایعات کم شروع کند
  2. در چند روز ابتدایی سرم درمانی و داروهای تقویتی تجویز می شود تا بدن فرد ضعیف نشود
  3. رژیم غذایی مایعات را باید تا یک هفته ادامه داد و ز هفته ی دوم خوردن غذاهای نرم را شروع کرد
  4. احتمالا فرد پس از سه هفته می تواند به طور منظم به غذا خوردن عادی خود بازگردد
  5. باید مراجعه به پزشک و ویریت های تغذیه و مشاوره پیگیری شود
  6. به فرد توصیه می شود تا به پهلو چپ با بالا قرار دادن سطح سر نسبت به بدن بخوابد و از دراز کشیدن بلافاصله بعد از تغذیه خودداری کند
  7. مصرف مایعات فراوان ولی با فاصله گذاری از زمان صرف غذا را فراموش نکنید
  8. مصرف حداقل یک وعده گوشت روزانه لازم است
  9. باید از نوشیدن مایعات گازدار و حاوی کافئین پرهیز شود
  10. مصرف مواد غذایی چرب و شیرین را محدود کند
  11. سرعت غذاخوردن خود را کاهش دهد
  12. سه وعده غذایی اصلی و دو میان وعده داشته باشد
  13. مصرف میوه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود قرار دهد

از این پس بالون معده می تواند به فرد احساس سیری کاذب و سریع تر از حد معمول دهد و این به این معناست که فرد کمتر غذا می خورد  این عمل باعث تغییر در سطح هورمون های اشتها و کند کردن مدت زمان تخلیه معده می شود مقدار وزنی که طی مدت داشتن بالون درون معده کاهش می یابد تا حد زیادی به سبک زندگی فرد دراین دوران بستگی دارد از دست دادن حدود 10 تا 15 دصد از وزن بدن در طول شش ماه پس از قرار دادن بالون داخل معده یک نتیجه ی معمولی است معمولا بالون های داخل معده پس از شش ماه با کمک آندوسکوپی خارج می شوند زیرا باقی ماندن طولانی مدت تر آن باعث آسیب به بافت معده یا تخریب خود بالون خواهد شد خارج کردن بالون سرپایی انجام خواهد شد .

حلقه گذاری معده یا باندینگ :

این حلقه حجم قسمت فوقانی معده را کوچک می کند و با خوردن مقدار کمی از غذا معده پر خواهد شد اگر خوردن تداوم یابد باعث استفراغ بیمار می شود در این روش هورمون هایی که باعث افزایش اشتها می شود کنترل نمی شوند .

در این روش یک حلقه قابل تنظیم از جنس سیلیکون به دور قسمت اول معده اندکی پایین تر از محل اتصال مری به معده تعبیه می شود و یک مخزن جهت تنظیمات بعدی زیر پوست جدار شکم تعبیه می شود که از طریق تزریق آب مقطر استریل از خارج به داخل این مخزن حلقه تنگ تر می شود در نتیجه میزان غذای ورودی محدود می شود.

مزایای حلقه گذاری معده :

  • نسبت به سایر اعمال جراحی استاندارد طول عمر کوتاهتری دارد .
  • کمترین میزان دستکاری بر روی دستگاه گوارش .

معایب حلقه گذاری معده :

از نظر میزان کاهش وزن ضعیف تر از روش های دیگر است .به دلیل جسم خارجی بودن امکان آسیب به جدار معده ایجاد عفونت پاره شدن پمپ جابجا شدن حلقه وجود داشته به گونه ای که 70 درصد حلقه های معده در عرض 4 سال نیاز به خارج کردن پیدا می کند .

از آنجا که تاثیری بر هورمون های گرسنگی و ایجاد کننده چاقی و دیابت ندارد بیمار همواره درگیر گرسنگی و عدم امکان خوردن بوده لذا  به بیمار ناخودآگاه به ریزه خواری و شیرینی خواری رو آورده و در تنیجه کاهش وزن مطلوب نخواهد داشت .

تجربه نشان می دهد که باندینگ معده برای افرادی که شیرینی خور و ریزه خور هستند پاسخ مناسب نمی دهد و به دلیل اتساع قسمت بالای حلقه دچار فتق دیافراگم و وارد شدن بخشی از معده به داخل قفسه صدری و ایجاد درد همگام خوردن و ریفلاکس شدید می شود .

عوارض باندینگ :

ممکن است بیماران هرگز احساس سیری نکنند و این یکی از اشکالات روش باندینگ است در این روش سیستم گوارش دستکاری نمی شود حلقه ی معده محفظه ای دارد که زیر پوست قرار می گیرد و هر گاه باند یا حلقه گشاد شود می توان از طریق این محفظه آن را تنگ کرد اما حلقه جسم خارجی است و احتمال عفونت و ایجاد زخم در دیواره معده وجود دارد جابه جا شدن حلقه هم باعث از بین رفتن معده و مشکلی اورژانسی محسوب می شود در صورت بروز هر نوع عارضه ای حلقه باید به سرعت خارج شود که در این صورت وزن بیمار به سرعت برگشت کرده و حتی از وزن اولیه هم بالاتر می رود .

برگشت چاقی با روش باندینگ :

عمر این باند 2 سال است و این 2 سال فرصتی است تا بیمار شیوه زندگی خود را تغییر دهد این روش هم موقت است و متاسفانه بسیاری از بیماران بعد از خارج کردن باند به وزن اولیه برمی گردد در سال های اخیر در امریکا و اروپا میزان استفاده از این روش کمتر شده است باندینگ برای بیمارانی که شیرینی دوست دارند توصیه نمی شود تجربه نشان داده که باندینگ تمایل به خوردن شیرینی را بسیار افزایش می دهد چون بیماران غذاهای جامد را به سختی می خورند ولی بستنی و شکلات را به راحتی از باند رد می کنند .

افرادی با BMI  بین 35-40 می توانند کاندیدای انجام این روش باشند همچنین افرادی که در درمان رژیم غذایی تحت نظارت پزشک شکست خورده اند ولی خواهان کاهش وزن اند البته که این روش هم مستلزم رعایت رژیم غذایی محدود و ورزش است .

چه کسانی نمی توانند این عمل را انجام دهند ؟

افراد دارای بیماری های التهابی بیماری های قلبی بیماری های گوارشی نظیر کرون ، زخم روده ، سیروز یا کم کاری تیروئید هستند

افرادی که نشانه ها یا سابقه خانوادگی بیماری های خودایمنی

افرادی که به الکل یا مواد مخدر اعتیاد دارند

زنانی که باردار هستند

افرادی که  سابقه ی عمل جراحی در محل مزبور دارند نظیر فوندوپلیکاسیون یا آشالازی

در افرادی که به اجسام خارجی در بدن حساسیت دارند

مراقبت ها قبل از عمل :

پزشک شما باید مطمئن شود که شما کاندید انجام این عمل هستید و کمبودهای تغذیه ای یا بیماری درمان نشده ای ندارید .

شما باید خود را برای رعایت یک رژیم غذایی محدود و برنامه های ورزشی طولانی متعهد کنید

اگر فرد سیگاری هستید باید سیگار را ترک کنید

مراقبت های بعد از عمل :

بیمار می تواند در اولین روز پس از عمل مایعات صاف شده بنوشد در صورت ضرورت می توان موقعیت حلقه و مخزن با بلع گاستروگرافین در حین رادیوگرافی بررسی و تایید نمود پس از تحمل رژیم مایعات صاف بیمار قابل ترخیص خواهد بود .

رژیم غذایی بیمار بر اساس مایعات مخلوط شده برای 4تا 6 هفته برنامه ریزی می شود و مصرف هرگونه غذاهای جامد در این مدت ممنوع است نوشابه های گازدار شیرینی جات بستنی و شکلات به دلیل داشتن کالری زیاد باید از رژیم غذایی بیمار حذف گردند .

6 تا 8 هفته پس از عمل که بافت فیبروز اطراف حلقه را احاطه کرده و آن را در جای واقعی خود ثابت نمود تنظیم کردن حلقه با بلع باریوم و زیر عکس برداری انجام می شود بیماران می بایست در سال اول هر یک تا دو ماه برای ارزیابی کاهش وزن تنظیم حلقه و بررسی وضعیت تغذیه شان به پزشک مراجعه کنند .

تخلیه ی کامل حلقه از مایع چه زمانی صورت می گیرد ؟

بیماران به محض بروز بارداری بایستی با پزشک معالجشان تماس گرفته و در اولین فرصت محتویات حلقه را تخلیه کنند چرا که با شروع ویار بارداری و نیز افزایش فشار داخل شکم که با پیشرفت سن جنین ایجاد می شود امکان جابجایی حلقه بیشتر خواهد شد تخلیه ی حلقه این  اجازه را به بیمار می دهد که برای رفع نیاز تغذیه ای خود و جنین قادر به مصرف مناسب تر مواد غذایی باشد .

زمانی که فرد به بیماری مهم و خاصی مبتلا شود و نیاز  به بستری شدن یا تحت نظر گرفتن بیمار باشد .

هرگونه عمل جراحی با بیهوشی عمومی ایجاب می کند که حلقه غیرفعال شود تا از بروز استفراغ مواد غذایی یا آسپیرایون در حین و پس از بیهوشی جلوگیری گردد .

بیمارانی که مسافرت طولانی مدت در پیش دارند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *