Uncategorized @fa

علت افزایش وزن ناگهانی در زنان و مردان چیست؟ ?

چاقی زنان و مردان

افزایش وزن ناگهانی چرا و چگونه رخ می دهد؟شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در مقطعی از زندگی به سرعت دچار چاقی می شوید . در ابتدا خوب است بدانید که افزایش وزن ناگهانی زمانی اتفاق می‌افتد که بدون اضافه کردن مقدار غذایی که می‌خوردید و کاهش فعالیت فیزیکی، وزن‌تان بالا برود. در افزایش وزن ناگهانی شما قصد بالا بردن وزن‌تان را ندارید، اما این اتفاق در هر صورت می‌افتد. چاقی ناگهانی  درلایل زیادی دارد و  اغلب به دلیل احتباس مایعات در بدن، رشد غیرطبیعی، یبوست و یا بارداری به وجود می آید. اضافه وزن ناگهانی می‌تواند موقتی، دائمی و یا سریع باشد. افزایش وزن ناگهانی سریع ممکن است به دلیل عوارض دارویی نیز باشد. در اکثر کسانی که اضافه وزن ناگهانی را تجربه می‌کنند، خطری آنها را تهدید نمی‌کند اما بعضی از افراد با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

چاقی زنان و مردان

علل چاقی و درمان آن

البته که بسته به علت اضافه وزن ناگهانی، نشانه‌ها و علائم آن متفاوت است. ناراحتی، درد و نفخ معده می‌تواند از علائم چاقی ناگهانی باشد. ممکن است در ناحیه شکم، بازوها، پاها و دست‌ها احساس تورم کنید. اگر علائم زیر را داشتید، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. زمانی که این نشانه‌ها با افزایش وزن سریع همراه شوند، ممکن است هشدار دهنده‌ی موقعیتی خطرناک باشند: تب حساسیت پوستی سختی در تنفس تپش قلب عرق کردن تغییر در دید افزایش وزن سریع.

اگر اضافه وزن ناگهانی با علائم زیر همراه شود، خطر سلامتی شما را تهدید می‌کند. اما اگر اضافه وزن با نشانه‌های زیر باشد، خطری شما را تهدید نمی‌کند: بیشتر غذا خورن چرخه قاعدگی یائسگی کند شدن متابولیسم بدن با بالا رفتن سن کم شدن فعالیت فیزیکی احتباس آب به دلیل کمبود آب در بدن و یا وجود نمک اضافی استرس، افسردگی و نگرانی کمبود خواب اگر وزن‌تان به صورت ناگهانی بالا رفت اما با هیچ کدام از علائم بالا همراه نبود، باید با پزشک مشورت کنید.

علل افزایش وزن ناگهانی

توجه داشته باشید که بعضی از افراد با ترک سیگار دچار اضافه وزن می‌شوند. کارشناسان معتقدند که دلیل این امر تاثیر منفی تنباکو بر اشتها است. همچنین ترک ناگهانی سیگار در بعضی افراد باعث بالا رفتن سطح استرس می‌شود و برای مقابله با این حس فرد به پرخوری روی می‌آورد. بررسی ها نشان داده است که تا یک کیلو گرم اضافه وزن بعد از ترک سیگار عادی است. در سه ماهه‌ی اول ترک سیگار فرد بیشترین مقدار اضافه وزن را تجربه می‌کند و بعد این روند در شش ماه بعدی کاهش می‌یابد. با این حال افزایش وزن به دلیل ترک سیگار به خود فرد بستگی دارد.

علت افزایش وزن در خانمها

زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک نیز ممکن است بالا رفتن وزن را به خصوص در قسمت میانی بدن تجربه کنند. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باعث تولید بیش از اندازه هورمون مردانه در بدن می‌شود. علائم سندروم تخمدان پلی‌کیستیک شامل موارد زیر است: چرخه‌ی قاعدگی نامنظم رشد مو در پشت کمر، سینه و شکم نازک شدن یا ریزش مو آکنه تیرگی پوست پشت گردن، سینه و زیر بغل درمان دارویی برای سندروم تخمدان پلی‌کیستیک وجود ندارد و پزشکان برای درمان آن تغییر در سبک زندگی را پیشنهاد می‌کنند.

باید توجه کنید که سیروز کبدی عارضه‌ای است که در آن بافت‌های زخمی جایگزین بافت‌های سالم کبدی می‌شوند. اگر اضافه وزن ناگهانی و سریع همراه با بزرگ شدن شکم‌تان را احساس کردید، احتمالا به سیروز کبدی مبتلا هستید. در سیروز کبدی به خاطر ایجاد بافت‌های زخمی، مایعات در شکم جمع می‌شوند. این حالت، یعنی جمع شدن غیر عادی مایعات در شکم، آب‌آوردگی شکم یا آسیت نام دارد. از دیگر علائم سیروز کبدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تورم مچ پا سختی در تنفس درد شکم اگر در حال حاضر برای درمان این عارضه دارو مصرف می‌کنید و وزن‌تان سه روز پشت سر هم حدود ۱ کیلوگرم افزایش داشت با پزشک خود تماس بگیرید.

اختلالی به نام کم‌کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش وزن می‌شود

کم کاری تیروئید همچنین کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ در نتیجه مایعات در بدن باقی می‌مانند. موارد زیر از علائم کم‌کاری تیروئید هستند: خستگی و بی‌حالی دائمی احساس سرما خشک شدن پوست و مو شکننده شدن ناخن‌ها سفت شدن مفاصل و درد ماهیچه‌ها یبوستمی دانید که بارداری یکی از دلایل اصلی اضافه وزن ناگهانی، است. اکثر خانم‌ها در این دوران غذای بیشتری می‌خورند تا به رشد کودک خود کمک کنند در نتیجه وزن‌شان بالا می‌رود. این اضافه وزن شامل وزن جنین، جفت، مایع آمنیوتیک، افزایش خون‌رسانی و بزرگ شدن رحم می‌باشد.

تغییرات هورمونی هم موجب چاقی ناگهانی می شود

معمولا خانم‌ها بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی، دوره‌ای به نام یائسگی را تجربه می‌کنند. در این دوره تولید هورمون استروژن، هورمونی که مسئول چرخه‌ی قاعدگی است، کاهش می‌یابد. زمانی که یائسگی اتفاق می‌افتد، چرخه‌ی قاعدگی کم‌کم متوقف خواهد شد. شروع یائسگی می‌تواند باعث افزایش وزن و چاق شدن ران‌ها و شکم در این سنین شود. تغییرات هورمونی در این سنین همچنین می‌تواند باعث کم شدن متابولیسم بدن و در نتیجه افزایش وزن شود.

از دیگر تغییرات هورمونی که دلیل افزایش وزن در زنان و مردان است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: کم‌کاری تیروئید افزایش تولید کورتیزول و ایجاد بیماری‌هایی مانند سندروم کوشینگ افزایش تولید آلدسترون اگر بدون دلیل دچار اضافه وزن ناگهانی شده‌اید، توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید. پزشک سوالاتی درباره سوابق و داروهایی که مصرف کرده‌اید از شما می‌پرسد. ممکن است برای تشخیص بهتر و اطمینان لازم باشد آزمایش خون بدهید تا علت چاقی ناگهانی شما به طور دقیق تشخیص داده و درمان آن شروع شود.

مصرف برخی داروها ، داروها تغییر در سیستم متابولیسم بدن و یا استفاده از بعضی داروها باعث بالا رفتن ناگهانی وزن انسان می‌شود. استفاده از بعضی داروها وزن بدن را در مدت زمان کوتاهی به شدت بالا می‌برد. داروهایی که برای درمان یا کنترل بیماری‌های زیر به کار می‌روند، ممکن است باعث اضافه وزن ناگهانی شود. تشنج دیابت ملیتوس فشار خون بالا افسردگی و اختلالات روانی به یاد داشته باشید که حتی اگر وزن‌تان با مصرف داروهایی برای درمان بیماری‌ها بالا رفت، نباید مصرف آنها را بدون مشورت دکتر قطع کنید.