امواج رادیوفرکانسی یا آراف امواجی هستند که کاربردهای زیبایی و پوستی و لاغری بسیاری دارند و یکی از موارد پر کاربرد و رایج آراف در جهان کاربرد آن در سفت کردن پوست بدن و رفع شلی پوست و از بین بردن چربی های بدن یا به عبارتی لاغری موضعی است و مثل دستگاه کرایولیپولیز هیچ عوارضی ندارد و در این مقاله می خواهیم با کاربرد آراف در زمینه لاغری موضعی آشنا شویم. RF یا رادیوفرکانسی در حوزه ی پزشکی دستگاه هایی هستند که امواج رادیویی را به منظور درمان یا کمک به درمان بیماری ها بکار می گیرند.

ًRF لاغری

تاریخچه دستگاه لاغری موضعی RF

کشف اثرات عبور امواج رادیویی از مواد مختلف از جمله بافت های بدن به داستانی در سال 1946 برمی گردد.در این سال پرسی اسپنسر یک مهندس خودآموخته ی آمریکایی که در آزمایشگاه تولید تجهیزات رادیویی کار می کرد یک روز حین آزمایش یک منبع تولید امواج رادیویی متوجه شد شکلاتی که در جیبش گذاشته بود آب شده است

وی آن را به اثرات امواج رادیویی ربط داد و آزمایش دیگری با دانه های ذرت ترتیب داد این بار دانه های ذرت ترکیدند و تبدیل به پاپ کورن شدند سپس وی محفظه ای ساخت و مواد مختلفی را داخل آن آزمایش کرد.همین جعبه ی اسپنسر بود که بعدا بصورت اجاق ماکروویو به بازار آمد و همین جعبه منجر به ساخت دستگاه های مختلف پزشکی نظیر دستگاه دیاترمی که امواج رادیویی را به منظور درمان یا کمک به درمان بیماری ها بکار می گیرند.دستگاهی که امواج رادیویی را برای درمان سلولیت و چاقی بکار می گیرد به نام RF Tightening نامیده می شود. و در سال های اخیر به بازار عرضه شده است.

Tightening یعنی سفت و محکم کردن صاف کردن ، دستگاه در واقع یک منبع تولید کننده امواج رادیویی با دو آنتن(دو قطب) فرستنده و گیرنده است که وقتی موضع درمان میان دو قطب آن قرار می گیرد امواج رادیویی را از بافت مورد نظر عبور می دهد.مکانیسم عمل دستگاه همان چیزی است که موجب آب شد شکلات اسپنسر در جیبش یعنی گرم شدن آن شده بود این به این معناست که عبور امواج رادیویی از مواد باعث گرم شدن آن ها می شود می شود.با توجه به اینکه می دانیم این امواج حامل گرما نبوده و هیچ گرمایی به موادی که از آن عبور می کند اعمال نمی کند لذا دلایل گرم شدن را باید در اتفاقاتی جستجوکرد که احتمالا با عبور امواج رادیویی از مواد بروز می یابند.\لاغری با RF

دانشمندان معتقدند عبور امواج رادیویی از بافت های بدن منجر به اتفاقات زیر درون آن ها می شود:

  • ارتعاش مولکول ها با فرکانس بالا
  • مقاومت بافت در مقابل عبور امواج
  • چرخش مولکول های دو قطبی مانند آب
  • همانگونه که ملاحظه می کنید همه اتفاقات فوق گرمازا هستند و لذا موجب تولید گرما در درون بافت می شوند
  • بدون اینکه هیچ گرمایی از بیرون به آن ها اعمال شده باشد

گرم کردن بافت سلولیت به حدی که نتایج درمانی مورد نظر تحقق یابد از طریق اعمال گرما از سطح پوست تقریبا ناممکن است و یا موجب سوختگی در سطح پوست خواهد شد ولی دستگاه RF می تواند دمای بافت سلولیت را بدون آسیب به سطح پوست به دمای مورد نیاز برساند.

به طور کلی دستگاه RF Tightening   از طریق ارتعاش مولکول های بافت سلولیت و چرخش مولکول های دو قطبی آن موجب می شود:

  • دما در بافت سلولیت افزایش یابد و بافت از درون گرم شود
  • بافت موضع به دلیل میکروماساژ ارتعاشات و افزایش دما و شل و نرم می شود
  • رسوبات مواد سمی از دیواره عروق لنفی و خونی جدا شوند
  • سوخت و ساز بافتی افزایش یابد
  • یک واکنش التهابی در مقابل گرما شروع شده و منجر به بازسازی کلاژن در موضع می شود
  • سلول های چربی گرم شده و اسیدهای چرب را در پیرامون فضای بین سلولی رها کرده و وارد چرخه سوخت و ساز بدن کنند
  • اثرات فوق می توانند به بافت سلولیت کمک کنند تا به شرایط طبیعی خود برگردد

همراه سازی درمان با رولروکیوم الزامی است تا با تخلیه ی بهینه ی رسوبات و چربی ها ی آزاد شده از بافت موضع درمان و برقراری مجدد جریان خون و لنف در بافت نتایج درمانی مورد نظر تحقق یابد.

این دستگاه موجب لیفتینگ و جوانسازی پوست نیز می شود

رادیوفرکانسی RF

شایان ذکر است این دستگاه علاوه بر درمان سلولیت از طریق تحریک کلاژن سازی و ایجاد انقباض در بافت همبند موجب رفع علایم پیری پوست و افزایش قابلیت ارتجاعی پوست می شود و به همین دلیل کاربردی بسیار موثر در لیفتینگ و جوانسازی پوست در نواحی مختلف بدن از جمله صورت ، گردن، بازو، ران و شکم دارد.

نکته :دنیای پیرامون ما همواره حاوی امواج مختلف رادیویی است که از همه مواد محیط اطراف ما از جمله بدن ما در حال عبورند لیکن خوشبختانه تحقیقات پزشکی تا کنون هیچگونه آثار سوء قابل توجهی از این امواج را روی بافت های بدن ثبت نکرده اند.

آیا لاغری با رادیوفرکانسی برای پوست هم مفید است؟

جالب است بدانید که استفاده از رادیوفرکانسی برای پوست بسیار مفید است . ایجاد پوستی نرم‌تر و سفت‌تر که باعث کاهش ظاهر سلولیت در برخی از قسمت‌های بدن از طریق کاربرد فناوری رادیوفرکانسی می‌شود که باعث می‌گردد پوست سفت‌تر شود در حالی که سلول‌های چربی را برای داشتن پوستی نرم‌تر کاهش می‌دهد یا به حداقل می‌رساند

رادیو فرکانسی پوست را به گونه‌ای محکم می‌کند که ممکن است ظاهر افتادگی پوست را کاهش دهد و به کم کردن ترک‌های پوستی پس از بارداری کمک کند .انرزی رادیو فرکانسی باعث می‌شود تا سلول‌های چربی و محتوای چربی را حل کند و از طریق سیستم دفع مواد زائد بدن کاهش دهد. به عبارت دیگر، این روش چربی بدن را به آرامی در طول زمان و با درمان‌های مکرر ذوب می‌کند .به این نکته توجه داشته باشید که قبل از انجام هر کاری که پوست شما را قبل از درمان تناسب اندام با آر اف تحریک می‌کند، اجتناب نمایید. این موارد شامل آفتاب گرفتن و سولاریوم رفتن است. اپراتورهای این دستگاه کسی که به عنوان مثال دچار آفتاب سوختگی باشد را درمان نمی‌کنند، زیرا احتمال بیشتر شدن درد در اثر گرمای بیش از حد به پوست آسیب دیده، وجود دارد. با این حال رنگ برنزه تثبیت شده مشکلی ندارد. بعضی از زنان احساس می‌کنند که پوست آنها درست قبل و در طول دوران قاعدگیشان، حساس‌تر می‌شود.

چه کسانی برای لاغر کردن می توانند از رادیوفرکانسی استفاده کنند :

برای لاغر کردن فردی که به طور کلی متناسب و سالم است و انتظارات واقع‌بینانه در مورد آنچه که می‌تواند به دست آید، دارد می تواند از رادیو فرکانسی استفاده کند . درمان‌های رادیوفرکانسی بدن روش‌های کاهش وزن نیستند، اما می‌توانند به طور قابل توجهی شکل بدن شما، پوست و ظاهر سلولیت را بهبود بخشند. موارد منع درمان با رادیوفرکانسی بسیار کم هستند. تنها افرادی که نباید این درمان را انجام دهند، کسانی هستند که دارای دستگاه‌های ضربان ساز قلب، دریچه قلب یا اتصالات مصنوعی فلزی هستند، زیرا جریان ممکن است در ضربان قلب ان ها مشکل ایجاد کند و زنان باردار هم نباید از رادیوفرکانسی استفاده کنند .

روش لاغر کردن  موضعی با تکنیک رادیوفریکوئنسی(آر اف) می‌تواند برای رفع چربی‌های اضافی بر روی شکم، باسن و ران‌ها، کاهش سلولیت و سفت کردن افتادگی پوست به علت کاهش وزن یا حاملگی استفاده شود . بعد از درمان با رادیوفرکاسی ممکن است کمی قرمزی روی پوست وجود داشته باشد، اما بهبودی از درمان‌های رادیوفرکانسی بدن بسیار سریع است و هیچ دوره بازیابی به همراه ندارد. شما بلافاصله پس از این فرآیند قادر به بازگشت به کار یا فعالیت‌های عادی خود خواهید بود. بهتر است بعد از عمل اب زیاد بنوشید و سه بار در هفته ورزش کنید .

برای لاغرکردن با رادیوفرکانسی توصیه می‌شود یک تا دو بار در هفته و به طور میانگین هشت تا ده جلسه در برنامه درمان اولیه انجام دهید. بعد از برنامه ده جلسه‌ای، یک بار در ماه یک جلسه حفظ نتایج ماهانه مورد نیاز خواهد بود.

چگونه امواج رادیو فرکانسی یا به عبارتی آراف در کاهش میزان چربی بدن و لاغری موضعی نقش دارند؟

آراف توسط متخصصان لاغری و زیبایی برای از بین بردن چربی های موضعی و لاغری موضعی در سطح جهان خیلی پر کاربرد است. در این روش سلول های چربی تحت یک حرارت کنترل شده قرار می گیرند و بدون اینکه آسیبی به پوست و عضلات آن ناحیه برسد.

در این روش علاوه بر کاهش چربی، کلاژن های پوست تحریک می شود که کمک به سفت شدن پوست می کند.

آیا استفاده از آراف در لاغری موضعی، عوارضی هم دارد؟

هیچ گونه عارضه ای این تکنیک برای بدن ندارد و تنها مقداری قرمزی و گرمی در ناحیه تحت درمان لاغری احساس می شود که این موارد هم خیلی گذرا هستند.

بعد از انجام جلسه آراف جهت لاغری موضعی، مراجعه کننده چه مراقبت هایی باید انجام دهد؟

مراقبت های بعد از آراف که طبیعتا رعایت آنها باعث به دست آوردن نتایج بهتر می شود عبارتند از:

1.چند روز از مصرف الکل و دخانیات دوری کنید.

  1. بهتر است تا 3 روز تمرینات ورزشی سنگین انجام ندهید.

3.حتما 3-2 روز بعد از جلسه درمانی حداقل روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

تعداد جلسات درمانی آراف جهت لاغری موضعی چقدر است؟

تعداد جلسات توسط پزشک شما مشخص می شود زیرا بستگی به میزان چربی بدن شما و میزان سفتی پوست بدن شما دارد ولی حداقل جلسات آراف در لاغری موضعی 5 جلسه است

آیا شما فرد مناسب برای درمان چاقی موضعی با روش آراف هستید؟

شما حتما فرد مناسب برای استفاده از آراف جهت لاغری موضعی هستید در صورتی که جزاین گروه های زیر نباشید:

1.بیماری چاقی مرضی داشته باشید.

2.باردار و یا شیرده باشید.

3.در محل مورد نظر جهت درمان لاغری ایمپلنت فلزی داشته باشید.

4.بیماری بدنی خاصی که درمان شده است داشته باشید.

5.بیماری های شدید قلبی و عروقی داشته باشید.

زمان هر جلسه درمان آراف لاغری چقدر است؟

مدت زمان این تکنیک در هر جلسه درمانی لاغری به نظر پزشک درمانگر شما بستگی دارد زیرا به قوام پوست بدن شما، میزان چربی آن ناحیه و سطح درمان مورد نظر بستگی دارد.

-چه مناطقی از بدن را می توانیم از آراف جهت لاغری موضعی استفاده کنیم؟

این تکنیک لاغری بسیار امن و موثر است و تقریبا برای تمام نقاط بدن می توانیم از آن استفاده کنیم از قبیل:

شکم-پهلوها-باسن-خارج ران-داخل ران-ساق پا-سینه ها-پشت-غبغب-صورت-بازوها-

فاصله جلسات آراف لاغری چقدر است؟

فاصله جلسات بستگی به شرایط بدنی شما و نظر پزشک دارد ولی در اکثر موارد در ابتدا فاصله جلسات کم است ولی به مرور افزایش می یابد.

آیا آراف علاوه بر لاغری موضعی در درمان سلولیت نقش دارد؟

بله، آراف علاوه بر از بین بردن چربی های موضعی در رفع سلولیت و رفع پوست پرتقالی ناحیه سلولیت  تاثیرگذار است اما تمام دستگاه های آراف تاثیر یکسانی ندارند و طبیعتا دستگاه هایی که قدرت نفوذ و توان بیشتری دارند و همراه با سیستم مکش در آن ناحیه هستند تاثیر بیشتری دارند.

هزینه درمان با آراف چه میزان است؟

هزینه درمان لاغری موضعی با آراف نسبتا پایین است و این هزینه در افراد مختلف بستگی به میزان چربی ناحیه تحت درمان و دستگاه انتخابی متفاوت است.

آیا می توانیم از آراف بعد از اعمال جراحی همچون لیپوساکشن و یا لیزرلیپولیز استفاده کنیم؟

استفاده از آراف بعد از اعمال جراحی لاغری همچون لیپوساکشن و یا لیزرلیپولیز بسیار سودمند است زیرا استفاده از این روش بعد از اعمال جراحی منجر به سفت شدن پوست ناحیه مورد نظر و همچنین کاهش چربی بیشتری در آن نواحی می شود.

آیا می توان بعد از کرایولیپولیز(فریز کردن سلول های چربی) از آراف لاغری استفاده کرد؟

با گذشت 2 ماه از جلسه کرایولیپولیز، استفاده از آراف لاغری در جهت سفت کردن پوست و شکل دادن به بدن و از بین بردن چربی موضعی بسیار سودمند است و نتیجه درمان لاغری شما با کرایولیپولیز را افزایش می دهد.

تفاوت رادیوفرکانسی، مونوپلارو بای پلارچیست؟

دو گونه امواج آراف وجود دارد:

1.مونوپلار

2.بایپلار

در گونه مونوپلار، انرژی از قطعه دسته به قطب دوردست حرکت می کند و نیاز به یک الکترود بزرگ دارد که به بدن اعمال می شود و تا 20 میلی متر نفوذ کرده و بر چربی پوست و چربی زیرجلدی تاثیر می گذارد.

اما در بای پلار انرژی از یک قطعه بر روی یک قطعه دسته به سمت دیگر حرکت می کند و تنها از 2 تا 4 میلی متر در پوست نفوذ می کند.

بنابراین مونوپلار موثرترین نوع فرکانس رادیویی است زیرا عمق بیشتری در لایه های پوست ما دارد و قادر به حل کردن چربی های موضعی زیر پوستی است.

چرا با اینکه دستگاه مونوپلار نسبت به بای پلار عمق نفوذ بیشتری دارد ولی در اکثر کلینیک ها از بای پلار استفاده می شود؟

دستگاه مونوپلار با توجه به قدرت بیشتر و عمق نفوذ بیشتر تاثیر بیشتری نسبت به بای پلار دارد ولی به دلیل گران تر بودن این دستگاه نسبت به بای پلار ها اکثر کلینیک های زیبایی از بای پلار استفاده می کنند در صورتی که آراف مونوپلار نتایج لاغری و زیبایی بهتری دارد.

دستگاه های آراف مونوپلار چگونه عمل می کنند؟

در این روش با استفاده از امواج رادیوفرکانسی مونوپلار که اساسا انرژی گرما را برای بازسازی بافت و تولید کلاژن و الاستین جدید تقویت می کند.

بر خلاف روش های تهاجمی جراحی که عمدتا لایه های سطحی سطح پوست را تحت تاثیر قرار می دهند، گرمای حاصل از رادیوفرکانسی یا آراف عمدتا روی عمیق ترین لایه پوست، درم، بدون تاثیر بر لایه های بالا که بالاترین آن اپی درم است، کار می کند.