کولیت روده چیست؟ | چگونه می توان آن را با رژیم غذایی درمان کردReviewed by Mehdi kh on Jan 27Rating: 5.0

کولیت به بیمارای گفته می شود که روده بزرگ دچار التهاب و زخم شده باشد . درد شکم تغییر در نحوه ی اجابت مزاج  و اسهال و نفخ شکم و یبوست از علایم اولیه این بیمار ی هستند .

برای رهایی از چاقی فقط با ما تماس بگیرید .

علائم کولیت روده :

علائم مربوط به کولیت روده نیز بستگی به دلیل بروز کولیت دارند که عبارتند از: تب لرز خستگی کم آبی بدن التهاب چشم ورم کردن مفاصل زخم کانکر ( زخم های کوچک مخصوصا در دهان ) التهاب پوست دیدن خون در مدفوع هیچ وقت عادی نیست و باید سریعا برای شناسایی علت آن به پزشک مراجعه شود.

بسته به سابقه و معاینه فیزیکی فرد برای شناسایی علت کولیت شاید ممکن باشد آزمایش انجام دهید و این آزمایش می تواند شامل آزمایش خون، ادرار و نمونه مدفوع، کولونوسکوپی و آنم باریم باشد. درمان کولیت بستگی به علت آن دارد .

معمولا روی بهبود دادن علائم، مراقبت و تثبیت هیدراتاسیون کافی و کنترل درد تمرکز دارد. برای درمان کولیتی که علتش عفونت ها باشند آنتی بیوتیک تجویز می شود. برخی از عفونت های باکتریایی که سبب بروز کولیت می شوند بدون استفاده از آنتی بیوتیک درمان می شوند

انواع کولیت روده :

باید بدانیدکه کولیت انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

کولیت اولسراتیو کولیت کرون کولیت انحرافی کولیت ایسکمیک کولیت عفونی کولیت فولینانت کولیت کلاژن کولیت شیمیایی کولیت میکروسکوپی کولیت لنفوسیتیک کولیت آتیپیک ،  سوراخ شدن یا پارگی روده: سوراخ شدن روده زمانی اتفاق می افتد که التهاب مزمن دیواره روده را ضعیف و نهایتا یک سوراخ ایجاد می کند.

اگر یک سوراخ ایجاد شود، مقدار زیادی باکتری می توانند به درون شکم نفوذ کنند و موجب عفونت شوند. کولیت فولینانت: این مشکل شامل آسیب وارد شدن به ضخامت دیواره روده می شود. انقباضات عادی دیواره روده به صورت موقت متوقف می شوند.

در نهایت روده حجم عضلانی از دست می دهد و شروع به باز شدن می کند. تصاویر ایکس ری می توانند گازی که در قسمت های فلج شده روده گیر کرده را نشان دهد. مگاکولون سمی: روده گشاد می شود و قابلیتش برای انقباض مناسب را از دست داده و گاز روده را حرکت می دهد.

در نتیجه ممکن است نفخ شکمی اتفاق بیفتد و بیمار باید بلافاصله به دنبال مراقبت های پزشکی باشد. هدف درمان پیشگیری از پارگی روده است.

کولیت می توانند شامل این موارد باشند:

درد روده ایجاد حساسیت در قسمت شکم افسردگی کاهش وزن پیوسته احساس درد و گرفتگی در قسمت مفاصل از دست دادن اشتها خستگی تغییر در عادات روده ( افزایش دفع ) تب ورم کردن بافت روده قرمزی سطح روده بروز زخم هایی در روده که امکان خون ریزی دارند دیدن مخاط یا خون در مدفوع و خونریزی رکتوم اسهال، بعضی از انواع کولیت نیز شامل یبوست می شوند دیگر علائم می توانند شامل نفخ، ورم، سوءهاضمه، سوزش معده، بیماری ریفلاکس معده به مری، گرفتگی عضلانی و بسیاری از دردهایی که در سیستم ایجاد می شود  .

با اینکه برای برنامه ریزی غذایی روش مناسبی برای همه وجود ندارد این نکات می توانند راهنمایی باشند برای دریافت بهتر مواد مغذی روزانه: روزانه چهار تا شش وعده کوچک مصرف کنید. آب بدن را همیشه تامین کنید. به اندازه آب بنوشید تا ادرارتان به رنگ زرد کم رنگ یا بی رنگ درآید، این کار را با مصرف آب، آب گوشت، آب گوجه فرنگی یا محلول های آب رسان انجام دهید.

نوشیدنی ها را آهسته بنوشید و از استفاده نی بپرهیزید چون می تواند هوا را هم داخل روده بکشد و تولید گاز کند. وعده های غذایی را از قبل آماده کنید و آشپزخانه را از غذاهایی که می توانید به خوبی تحمل کنید، پر نمایید. از تکنیک های ساده پخت و پز مانند جوشاندن، گریل کردن، بخار پز استفاده کنید. دفترچه ای برای ثبت غذاهایتان درست کنید تا غذاهایی که تاثیر بدی دارند شناسایی و کنار بگذارید .

کولیت روده و رژیم های غذایی :

واما درمان کولیت روده :

راه درمان کولیت بستگی به علت بروز آن دارد. بسیاری از موارد این بیماری به چیزی بیش از مراقبت علائمی نیاز دارد که عبارتند از: مایعات شفاف برای استراحت دادن به روده داروهایی برای کنترل درد بیمارانی که به شدت درگیر این مشکل می شوند به مایعات داخل وریدی و مداخلات دیگر احتیاج دارند.

درمان عفونتها :

عفونت هایی که موجب اسهال و کولیت می شوند ممکن است به صورت بالقوه نیازمند آنتی بیوتیک باشند. عفونت های ویروسی نیازمند مایعات و زمان هستند. برخی از عفونت های باکتریایی مانند سالمونلا به درمان با آنتی بیوتیک نیاز ندارند و بدن خود قادر است عفونت را از بین ببرد.

دیگر عفونت های باکتریایی مانند عفونت کلستریدیوم دیفیسیل نیازمند درمان با آنتی بیوتیک هستند.  درمان بیماری های التهابی روده برای کنترل بیماری های التهابی روده معمولا از داروها استفاده می شود.

ممکن است در ابتدا از داروهای ضد التهابی و اگر نیاز باشد از داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند نیز استفاده شود. در موارد خیلی شدید جراحی نیز می تواند یک گزینه باشد. این جراحی شامل حذف قسمت هایی از روده یا روده کوچک می شود .

کولیت ایسکمیک با مایعات داخل وریدی شروع می شود تا به روده استراحت دهد و از کم آبی پیشگیری کند. اگر خون کافی آماده نشود، ممکن است برای برداشتن قسمت هایی از روده که خون کافی به آنها نرسیده جراحی نیاز باشد.

باید بدانید که اسهال و درد شکمی از علائم اصلی کولیت هستند. درمان هایی که در خانه می تواند انجام داد شامل رژیم مایعات شفاف به مدت 24 ساعت، استراحت و استفاده از تیلنول برای درد باشد. اگر علائم خیلی سریع از بین رفت به مراقبت های بعدی نیازی نیست.

باید و نبایدهای غذایی مبتلایان به کولیت اینکه دقیق بدانیم چه غذایی می تواند بهترین سوخت برای بدنمان باشد کاره ساده ای نیست به خصوص زمانی که به بیماری کولیت و بیماری های التهابی روده دچار باشید . با داشتن رژیم های غذایی به توصیه ی پزشک متخصص می توانید با این بیماری به خوبی کنار آمده و درمان شوید .

برای رهایی از چاقی فقط با ما تماس بگیرید

پنج × 1 =