لاغری با دستگاه شاک ویو | تناسب اندام با شاک ویوReviewed by Mehdi kh on Aug 10Rating: 5.0

یکی از دستگاه هایی که برای لاغری موضعی استفاده می شود دستگاه شاک ویو است . این دستگاه امواج صوتی با انرژی بالا هستند که خارج از بدن تولید شده و جهت درمان در نقطه یا ناحیه خاصی از بدن به کار می روند .این امواج با فشارهای مثبت بالا تا 100 مگاپاسکال و منفی در محدوده 5 تا 10 مگاپاسکال مشخص می شود  این امواج پس از تولید داخل بدن از محیط مایع و بافت نرم عبور می کنند و اثر آنها در مرز مشترک دو بافت امپدانس متفاوت مانند محل اتصال استخوان و بافت نرم ظاهر می شود . شاک ویوهـا در برخورد با مرز مشترک دو بافت با امپدانس های مختلف صوتی به دو شکل انعکاس و انکسار از مسیر خود منحرف می شوند این دو پدیده منجر به آزاد شدن انرژی جنبشی در محل اتصال بافتها و تغییرات بافتی می گردد . خوب است بدانید که امروزه امواج صوتی علاوه بردرمان مناطقی از بدن که مبتلا به سلولیت هستند ، جهت سفتی دائمی بافت همبند نیز مورد استفاده قرار می گیرند و از نکات مثبت استفاده از آنها عدم نیاز به بی حسی و عوارض جانبی است . تا بحال مطالعات متعددی موفقیت این روش درمانی را در مواردی مانند سلولیت ، استریا ، استرچ مارک ، اسکارها و چین و چروک های پوستی اثبات کرده اند .

ویژگی های لاغر کردن با شاک ویو چیست  :

یکی از مواردی که از این دستگاه استفاده می شود برای درمان سلولیت است . سلولیت اختلال متابولیک موضعی بافت چربی زیر پوست است که باعث تغییر شکل ظاهری بدن می شود . این اختلال بیشتر در ناحیه باسن ، ران ها و شکم مشاهده می شود و نمای پوست پرتقال را ایجاد می کند.آیا سلولیت در اثر چاقی اینجاد می شود ؟ باید گفت که سلولیت به معنای چاقی  نیست، زیرا چاقی هیپرتروفی و هیپرپلازی سلول های بافت چربی است و محدود به منطقه خاصی از بدن نیست. درمقابل سلولیت در بیشتر موارد محدود به ناحیه لگن ، شکم و ران هاست و درنتیجه تغییرات متعدد ساختار ، هیستوشیمی ، مورفولوژی ، بیوشیمیایی و واکنش های التهابی ایجاد می شود. سلولیت مشکل شایع زیبایی با عوارض روانی اجتماعی بالا در تمام زنان حتی افراد کاملا متناسب از نظر وزن و شکل ظاهری بدن است.

موارد استفاده از دستگاه شاک ویو :

در مان سلـولیـت و کاهش وزن افتـادگـی پـوسـتجـوانسـازی پـوسـت اسکـارهـاو جای زخم اصـلاح دفـورمیتـی هـای پوستیاستـریـا و استـرچ مـارک بهبـود نـاهمـواری هـای پـس از لیپوساکشن و  لیپـوادم .

عملکرد دستگاه شاک ویو برای لاغر کردن و کاهش وزن چگونه است :

توجه کنید که قبل از شروع کردن به  درمان جهت جلوگیری از اتلاف انرژی از ژل اولتراسوند استفاده می شود . معمولا منطقه درمان بصورت افقی و عمودی درمان شده بلافاصله پس از اولین جلسه درمانی  افزایش در الاستیسیته پوست گزارش شده که این میزان پس از سه ماه به 95 درصد و پس از شش ماه به 100 درصد می رسد . معمولا درمان بصورت دو بار در هفته به مدت 3 تا 6 هفته بسته به وضعیت بیمار انجام می شود . پس از اتمام دوره درمان ، درمان نگهدارنده هر 6 تا 8 ماه یکبار توصیه می شود . ممکن است 20 درصد بیماران به جلسات بیشتر نیاز داشته باشند.

چه عواملی در درمان با شاک ویو موثر است :

وزن بـدنوضعیـت گـردش خـونومیـزان فعـالیـت روزانـهبا این حال بدون توجه به عوامل فوق ، اثرات درمانی 6 تا 12 ماه باقی می مانند . باید سبک زندگی خود را اگر هنوز پر خوری می کنید یا ورزش نمی کنید تغییر دهید .

معایب لاغر کردن با دستگاه شاک ویو چیست :

معمولا این روش ومعایبی ندارد ، فقط ممکن است درد خفیف حین درمان و قرمزی مختصر پوست که پس از پایان درمان برطرف می شوند. بهتر است کسانی که مشکلات زیر را دارند از این روش استفاده نکند : بارداری و شیردهی بیماریهای پوستی فعال افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی بدخیمی ها و بیماران تحت شیمی درمانی مصرف داروهای ضد انعقاد اختلالات متابولیک مثل دیابت و هیپرکلسترولمی سابقه فلبیت ، بیماران دارای پیس میکر قلبی افراد مبتلا به سل افراد مبتلا به بیماریهای سیستم عصبی  مثل ام اس ، پارکینسون ، صرع و اختلالات حسی وریدهای واریسی و ترومبوز ورید عمقی وجود پروتزهای فلزی در مسیر جریان الکتریکی استفاده از آنتاگونیستهای ویتامین کا البته همواره توجه داشته باشید که این سیستمها نباید در ناحیه سر و گردن و قفسه سینه استفاده شوند و این می تواند خطرناک باشد . توجه داشته باشید که بسته به مدل دستگاه و تکنولوژی به کار رفته در آن، نحوه حرکت پروب بر روی بدن متغیر است.

فرض کنید ناحیه ای از پشت گردن نیاز به شاک ویوتراپی داشته باشد. در این حالت، فیزیوتراپیست مجرب پروب را بر روی ناحیه مورد نظر با حرکت های مثلا زیگ زاگی یا دایره ای حرکت می دهد و منطقه مورد نظر را با تعداد زیادی شاک مورد هدف قرار می دهد. معمولاً تعداد این شاک ها بسته به ناحیه مورد نظر انتخاب می شود و عدد مشخصی برای تعداد شاک، وجود ندارد. اما یک بیماری که از این روش استفاد می کند بعد از انجام ان حس خوبی دارد ؟ باید گفت معمولاً احساس درد در ناحیه تحت درمان وجود دارد که کاملاً طبیعی است و باید به شما بگویم بایستی کمی این درد را تحمل کنید. البته این میزان درد در طول درمان کمتر می شود و می توانید با فکر کردن به آینده که بعد از یکی دو هفته بهبودی کامل پیدا می کنید خودتان را آرام کنید. قطعا به شما کمک خواهد کرد. درد پس از انجام شاک ویوتراپی معمولاً، بین ۲ تا ۴ ساعت بعد از درمان وجود دارد و به مرور زمان کاهش پیدا می کند. طبق گزارشات و تجربیات افراد ، درد انجام شاک ویو تراپی برای بیمار قابل تحمل است. و مسئله ی نگران کننده ای نخواهد بود  البته اگر میزان درد قابل تحمل نبود، می توانید از پزشک خود تقاضای بی حسی موضعی کنید البته پزشک خود تصمیم می گیرد توجه داشته باشید که قبل از انجام هر عمل لاغری با پزشک خود مشورت کنید.