قرص لاغری ارلیستات جز پر مصرف تربن قرص های لاغری به شمار می رود.یکی از راه هایی که می توان با ان وزن کم کرد استفاده از قرص های لاغری است یکی ازاین قرص ها که می تواند در لاغری و کاهش وزن شما موثر باشد قرص لاغری ارلیستات است این قرص با نام تجاری آلی و زنیکال شناخته می شود . این دارو با مداخله در فرایند جذب بعضی از چربی‌ها به لاغری کمک می‌کند. اگر با این قرص اشنا نیستید با مقاله ی ما همراه شوید زیرا همه چیر راجع به این قرص لاغری را بررسی خواهیم کرد .

عملکرد قرص لاغری ارلیستات

قرص لاغری ارلیستات

توجه کنید که قرص لاغری ارلیستات به گروهی از داروها به نام مهارکننده‌های لیپاز تعلق دارد. این دارو از جذب بعضی از چربی‌های موجود در غذا توسط روده جلوگیری می‌کند؛ درنتیجه این چربی‌های جذب‌نشده از طریق مدفوع دفع می‌شوند و فرد لاغر می‌شود هر دو حالت این قرص برای لاغری افراد معمولی و درکنار رژیم غذایی کم‌کالری و کم‌چرب و برنامه ورزشی منظم به کار می‌رود افراد دارای اضافه وزن که دچار فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا یا بیماری قلبی هستند هم با تجویز پزشک می‌توانند از این دارو استفاده کنند. از طرف دیگر، استفاده از ارلیستات بعد از کاهش وزن به افراد کمک می‌کند تا از بازگشت وزن‌شان جلوگیری کنند.

طریقه مصرف قرص لاغری ارلیستات120

باید بدانید که این قرص لاغری ارلیستات به‌صورت کپسول‌های خوراکی است که معمولا ۳ بار در روز، همراه وعده‌های غذایی اصلیِ حاوی چربی مصرف می‌شود. البته می‌توانید ارلیستات را همراه با غذا یا ۱ ساعت بعد از غذا مصرف کنید اگر یک وعده غذای اصلی را میل نمی‌کنید یا غذای شما حاوی چربی نیست، می‌توانید از یک دوز ارلیستات صرف‌نظر کنید. اطلاعات پزشکی، راهنمای دارویی و دستورالعمل کارخانه را بخوانید و اگر سؤالی دارید، از پزشک بپرسید.برای بزرگسالانی که قصد لاغری دارند باید 120 میلی‌گرم خوراکی، ۳ بار در روز، همراه هر وعده اصلی حاوی چربی.

قرص باید همراه غذا یا ۱ ساعت بعد از غذا مصرف شود. برای کودکان چاق که قصد لاغری با این قرص را دارند باید 120 میلی‌گرم خوراکی، ۳ بار در روز، همراه هر وعده اصلی حاوی چربی. قرص باید همراه غذا یا ۱ ساعت بعد از غذا مصرف شود.اگر دوز مصرفی را فراموش کنید به‌محض به‌یاد‌آوردن، دوز فراموش‌شده را مصرف کنید؛ اما اگر ۱ ساعت از وعده غذای اصلی شما می‌گذرد، از مقدار فراموش‌شده صرف‌نظر کنید و دوزهای بعدی را طبق برنامه استفاده کنید. از مصرف دوبرابری دارو برای جبران دوز فراموش‌شده خودداری کنید.

نکاتی که قبل از مصرف ارلیستات باید رعایت کنید عبارتند از :

توجه داشته باشید که این قرص  تنها برای بزرگ‌سالان دارای اضافه‌وزن یا چاقی استفاده می‌شود از دادن دارو به افراد دیگر به‌ویژه افرادی که اختلال خوردن دارند، پرهیز کنید و اگر اختلال گوارشی مثل مشکل جذب غذا دارید، نباید از ارلیستات استفاده کنید اگر به ارلیستات یا هر داروی دیگری حساسیت دارید، به پزشک اطلاع دهید.اگر برای کاهش وزن از این قرص استفاده می کنید فراموش نکنید که باید رژیم غذایی خود را هم رعایت کرده و ورزش کنید.حتما توجه کنید که از غذاهای با چربی بالا پرهیز کنید. مصرف غذای پرچرب در ترکیب با ارلیستات می‌تواند خطر عوارض جانبی روی معده و روده را افزایش دهد.

از نسخه تجویز‌شده توسط پزشک یا دستورالعمل روی دارو پیروی کنید و از مصرف مقدار کمتر یا بیشتر دارو و برای مدت‌زمان طولانی‌تر خودداری کنید اگر از هر داروی تجویزی یا بدون نسخه، ویتامین، مکمل غذایی و محصولات گیاهی استفاده می‌کنید یا قصد استفاده از آنها را دارید، به پزشک و داروساز اطلاع دهید . اگر پیوند عضو انجام داده‌اید یا بیماری کلستاز یا سندروم سوء جذب دارید، با پزشک در میان بگذارید. ممکن است پزشک مصرف ارلیستات را برای شما منع کند زیرا ممکن است برای سلامتی اتان خطر داشته باشد . اگر اختلال خوردن مثل بی اشتهایی عصبی یا بلومیا، دیابت، سنگ کلیه، التهاب پانکراس، کیسه صفرا یا بیماری تیروئید دارید، پزشک را در جریان بگذارید د ر صورت  بارداری نباید مصرف کنید همچنین در دوران شیردهی هم باید ابتدا، به پزشک اطلاع دهید .

نکاتی مهم قرص لاغری

در کنار مصرف قرص باید به نکات تغذیه ای زیر هم دقت کنید تا بتوانید به نتیجه ی مطلوب برسید :  از روغن گیاهی برای پخت‌و‌پز استفاده کنید سعی کنید بشقاب غذایی‌تان را بیشتر با غلات، میوه و سبزیجات پر کنید. گوشت بدون چربی را انتخاب کنید یا پوست مرغ را جدا کنید محصولات حاوی شیر کامل را با لبنیات کم‌چرب جایگزین کنید سس سالاد، غذاهای فراوری‌شده و آماده معمولا چربی بالایی دارند. سعی کنید از انواع کم‌چرب آن استفاده کنید یا مقدار مصرفی را کاهش دهید؛ به‌عنوان مثال اگر روزانه ۱۲۰۰ کالری دریافت می‌کنید، نباید بیشتر از ۳۶۰ کالری آن از چربی تأمین شود

عوارض قرص لاغری ارلیستات

توجه کنید که یکی از شایع‌ترین عوارض قرص ارلیستات تغییر عادات اجابت مزاج است. این موضوع معمولا طی هفته اول درمان اتفاق می‌افتد. بااین‌حال ممکن است با ادامه مصرف ارلیستات ادامه داشته باشد. اگر هرکدام از علائم زیر شدید بود یا برطرف نشد، به پزشک اطلاع دهید: معده درد و سردرد و اضطراب داشتن مدفوع چرب یا با قطر زیاد؛ افزایش تعداد دفع؛ درد یا ناراحتی در رکتوم بی‌نظمی دوره‌های قاعدگی؛ نفخ همراه با لکه‌های چرب؛ توجه کنید که بعضی از عوارض جانبی می تواند جدی باشد.

اگر هرکدام از علائم زیر را داشتید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

حالت تهوع و استفراغ و خارش و جوش و کهیرو کاهش اشتها و مدفوع روشن و ادرار تیره رنگ تشنگی زیاد یا ضعف؛ زردی پوست یا چشم‌ها؛ درد معده شدید یا ادامه‌دار؛خون در ادرار، سختی در ادرار کردن یا ادرار دردناک؛ علائم مشکلات کلیوی مثل کاهش یا قطع ادرار، ورم پا یا زانوها ممکن است قرص ارلیستات عوارض جانبی دیگری هم داشته باشد.

اگر در طول درمان با ارلیستات هر مشکل دیگری داشتید، به پزشک اطلاع دهید. ممکن است بعضی افرادی که از ارلیستات استفاده می‌کنند دچار آسیب کبدی شدید شوند؛ اما اطلاعات کافی در مورد ارتباط بین مصرف ارلیستات و آسیب کبدی وجود ندارد می دانید که مصرف هر کدام از قرص های لاغری بدون ریسک نیست و همواره می توانند مشکلاتی را برای سلامت شماایجاد کنند حتما قبل از مصرف با پزشک تان مشورت کنید و زیر نظر یک پزشک از این قرص ها استفاده کنید تا به نتیجه ی دلخواه تان برسید .

7 نظر برای «عوارض قرص لاغری ارلیستات 💚»