تقریبا همه ی ما با این گیاه آشنا هستیم اکالیپتوس گیاهِ همیشه‌سبزاست  که رشد سریعی دارد. از اکالیپتوس در محصولات مختلفی استفاده می‌شود. ازجملهٔ آنها می‌توان به داروهای درمان سرماخوردگی، کرم‌ها و پمادهای مُسکن عضلات و درد مفاصل، عطرها، لوازم آرایشی و بهداشتی، طعم‌دهنده‌ها، محصولات دندانپزشکی و همچنین محلول‌های صنعتی اشاره کرد. امروزه به دلیل بیماری ویروسی کرونا باید بیشتر از این گیاه استفاده کنید با مقاله ما همراه شوید تا از چرایی ان را برای تان شرح دهیم .

برای لاغری در یک جلسه بدون جراحی درد و خونریزی کلیک کنید.

باید بدانید که اکالیپتوس به سردهٔ بزرگی از درختان گل‌ده اطلاق می‌شود که بیش از ۷۰۰ گونهٔ مختلف را در بر می‌گیرد که اغلب آنها در نیوزیلند و استرالیا وجود دارند. برخی از گونه‌های رایج اکالیپتوس در جنوب شرق آسیا نیز به‌وفور وجود دارند. گونه‌های مختلف اکالیپتوس از لحاظ اندازه بسیار متفاوت‌اند. بااین‌حال همهٔ گونه‌های آن برگ‌هایی دارند که با غده‌های روغنی پوشیده شده‌اند. بیشتر خواص اکالیپتوس نیز از این غده‌های روغنی سرچشمه می‌گیرد. هزاران سال است در طب چینی‌ها، هندی‌ها، یونانی‌ها و سایر نقاط اروپا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از اکالیپتوس استفاده می‌شود. پس از فرایندهای تبخیر و تقطیر برگ اکالیپتوس، روغنی به‌دست می‌آید. این روغن مایعی بی‌رنگ با بوی چوبی، شیرین و قوی است. روغن اکالیپتوس حاوی یک ترکیب شیمیایی به‌نام  اوکالیپتول است. برگ اکالیپتوس حاوی فلاوونوئیدها و تانن‌هاست. فلاونوئیدها آنتی اکسیدان های گیاهی هستند و تانن‌ها نیز ترکیباتی هستند که به کاهش التهابات کمک می‌کنند.

اکالیپتوس و خواص آن برای سلامتی :

این گیاه برای سلامت بدن فواید بی نظیری دارد که درادامه به ان ها اشاره خواهد شد .

اکالیپتوس ومبارزه با  سرماخوردگی و مشکلات تنفسی :

همانطور که می دانید اکالیپتوس در بسیاری از محصولات درمان سرماخوردگی وجود دارد و می‌تواند به کاهش علائم ناشی از آن مانند سرفه‌کردن کمک بکند در درمان‌های گیاهی غرغره با برگ تازهٔ اکالیپتوس برای بهبود گلودرد، سینوزیت و برونشیت رایج است. همچنین استنشاق بخار روغن اکالیپتوس می‌تواند خاصیت ضداحتقان داشته باشد و استفاده از آن یک درمان خانگی معروف برای سرماخوردگی و برونشیت است. از اکالیپتوس می‌توان به‌عنوان یک خلط‌آور طبیعی برای کاهش خلط گلو و گرفتگی استفاده کرد. بسیاری از داروهای سرفه محتوی روغن اکالیپتوس هستند بااین‌حال محققان با مطالعات بیشتر می‌خواهند نقش دقیق عصارهٔ برگ اکالیپتوس را در درمان عفونت‌های دستگاه تنفسی مشخص بکنند.

اکالیپتوس و تقویت دستگاه ایمنی  بدن:

تحقیقات پژوهشگران نشان داده که روغن اکالیپتوس می‌تواند واکنش بیگانه‌خواری دستگاه ایمنی را در برابر عوامل بیماری‌زا در موش‌ها افزایش بدهد. بیگانه‌خواری فرایندی است که در آن دستگاه ایمنی اجزای خارجی را نابود و مصرف می‌کند . چای اکالیپتوس نیز برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مفید است. بنابراین اگر به‌دلیل استرس، بیماری یا خستگی دستگاه ایمنی‌تان ضعیف شده، چای اکالیپتوس می‌تواند دوباره آن را تقویت بکند.

اکالیپتوس و مبارزه با باکتری ها  و عفونت ها :

خوب است بدانید که در بیمارستان‌های انگلستان از روغن اکالیپتوس برای ضدعفونی‌کردن کاتترهای ادراری استفاده می‌شد. امروزه محققین درحال انجام تحقیقات تازه‌ای برای استفاده از اکالیپتوس به عنوان ماده‌ای ضدعفونی‌کننده هستند. بررسی ها نشان داده که اکالیپتوس می‌تواند خاصیت ضدمیکروبی داشته باشد. آنها نتیجه گرفتند که استفاده از یک گونه از روغن ضروری اکالیپتوس همراه با برخی آنتی‌بیوتیک‌های رایج می‌تواند به پیشرفت استراتژی‌های درمانی جدید برای برخی از عفونت‌ها منجر بشود. آنها امیدوارند که این یافته‌ها بتواند موجب کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها بشود. براساس تحقیقات صورت گرفته روغن اکالیپتوس می‌تواند بر روی برخی باکتری‌های بیماری‌زای مجاری فوقانی تنفسی خاصیت ضدباکتریایی داشته باشد. ازجملهٔ این باکتری‌ها می‌توان به هموفیلوس آنفولانزا و برخی سویه‌های استرپتوکوکوس اشاره کرد. هموفیلوس آنفولانزا مسئول گسترهٔ عظیمی از عفونت‌هاست.

اکالیپتوس و خاصیت ضدالتهابی:

باید بدانید که این گیاه یک مادهٔ ضدالتهاب قوی است. بنابراین مصرف چای آن می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد. از تسکین دردها گرفته تا محافظت از قلب از خواص ضدالتهابی اکالیپتوس سرچشمه می‌گیرد. چای اکالیپتوس اغلب برای افرادی که از آسم، التهاب مفصل و کشیدگی عضلات رنج می‌برند، توصیه می‌شود. مصرف چای اکالیپتوس می‌تواند به بهبود دردها کمک بکند. چای اکالیپتوس می‌تواند موجب کاهش التهابات در رگ‌های خونی و سرخرگ‌ها بشود. چای اکالیپتوس از بروز تصلب شرایین جلوگیری می‌کند و می‌تواند از شما در برابر حمله قلبی و سکته مغزی محافظت بکند.

اکالیپتوس و تسکین درد :

خوب است بدانید که عصارهٔ این گیاه می‌تواند به تسکین درد کمک بکند و مطالعات نیز نشان دادند که روغن‌ آن ممکن است خاصیت ضددرد داشته باشد. براساس مطالعه‌ای که در مجلهٔ آمریکایی پزشکی فیزیکی و توانبخشی به‌چاپ رسید پژوهشگران توانستند به‌کمک منتول درد ساعد قدامی در ده نفر را بهبود بدهند. منتول یک داروی بدون‌نسخه با نام عمومی  متیل سالیسیلات موضعی است. از منتول برای درمان درد عضلات و مفاصل مرتبط با کشیدگی، پیچ‌خوردگی، التهاب مفصل، کوفتگی و کمردرد استفاده می‌شود. دانشمندان نتیجه گرفتند که منتول می‌تواند واکنش‌های فیزیولوژیک چشمگیری را ایجاد و درنتیجه به تسکین درد کمک بکند.

اکالیپتوس و پیشگیری از دیابت :

تحقیقات نشان داده که دم‌کردن برگ‌های اکالیپتوس می‌تواند راهی برای پیشگیری و درمان دیابت باشد. اگر اکنون به این بیماری مبتلا هستید یا می‌خواهید با تغییراتی در سبک زندگی‌تان از بروز آن جلوگیری بکنید، نوشیدن ۱ تا ۲ فنجان چای اکالیپتوس در روز می‌تواند یک استراتژی مؤثر باشد. البته توصیه می‌شود قبل از این کار با پزشک مشورت بکنید. زیرا بسته به نوع دیابتی که دارید یا در معرض آن قرار دارید، توانایی اکالیپتوس در کاهش قند خون می‌تواند خطرناک باشد.

معایب استفاده از اکالیپتوس :

توجه داشته باشید که استفاده از روغن اکالیپتوس بر روی پوست به‌شرطی که رقیق شده باشد، ایرادی ندارد. بنابراین قبل از استفاده از آن باید آن را با یک روغن حامل مانند روغن زیتون ترکیب بکنید. برای تهیهٔ چنین ترکیبی باید ۱ تا ۵ قطره روغن اکالیپتوس را در یک اونس از روغن حامل بریزید. اکالیپتوس می‌تواند باعث احساس سوزش و تحریک بشود. بنابراین نباید از آن در نزدیکی چشم استفاده بکنید بهتر است قبل از استفاده از اکالیپتوس یک آزمون آلرژی انجام بدهید.

زیرا اکالیپتوس بسیار حساسیت‌زا است. انجام این آزمون می‌تواند با افزودن یک قطره روغن اکالیپتوس به روغن حامل و ریختن آن بر روی بازو انجام بشود. اگر تا ۲۴ ساعت هیچ واکنش منفی‌ای بروز نکرد، استفاده از اکالیپتوس برای‌تان بی‌خطر است. ممکن است به‌مرور زمان فرد نسبت به یک محصول حساس شده و با مصرف آن دچار آلرژی بشود.  اگر باردار هستید نبایداز این روغن استفاده کنید . مصرف اکالیپتوس ممکن است باعث عوارضی مانند :اسهال و حالت تهوع و استفراغ و ناراحتی معده گیجی و احساس خفگی و علائم مسمومیت شود و گاهی با برخی داروها تداخل دارد .معمولا کودکان نسبت به روغن‌های ضروری حساس‌ترند. بنابراین آنها باید با احتیاط بیشتری این محصولات را مصرف بکنند. اگر بیماری زمینه ای دارید مشورت با پزشک تان را فراموش نکنید .

برای لاغری در یک جلسه بدون جراحی درد و خونریزی کلیک کنید.