پسر جیم آبراهام کارگردان معروف هالیوود، دچار بیماری صرع شد و به داروهای ضد صرع عکس العملی نشان نمیداد. جیم تحقیقات بسیاری کرد و موفق شد درمان صرع با روش کیتوجنیک را در بیمارستان جانز هاپکینز در بالتیمور مریلند آمریکا، پیدا کند. خانواده آبراهام همه باهم به آن طرف شهر رفتند تا چارلی را تحت درمان پیشنهادی جانز هاپکینز قرار دهند. بلافاصله بعد از شروع رژیم کیوجنیک حملات صرع چارلی کم و کمتر و قطع شد.

برای مشاوره در زمینه لاغری و رژیم درمانی کلیک کینید.

چارلی از وضعیت بسیار وخیم بیماری اش به زندگی عادی بازگشت. مشاهده بهبود چارلی و دیگر بیماران جانز هاپکینزشکی برای خانواده آبراهام باقی نگذاشت که رژیم کیوجنیک مؤثرتر از داروهاست و بدین ترتیب بنگاه خیریه چارلی را برای کمک به مبتلایان صرع بنیان گذاشتند.

در سال ۱۹۹۷، جیم آبراهامز، فیلم «قبل از هر چیز آزارنده» را با بازیگری مریل استریپ کارگردانی کرد. فیلم در مورد پسربچه ای است که کم کم بیماری صرع در او پیشرفت می کند، ولی افسار بیماری اش را با کمک رژیم کیوجنیک و فداکاری مادر و خانواده اش به دست می گیرد.

خوشبختانه از سال ۱۹۹۴ توجه به درمان صرع از طریق رژیم کی توجنیک تدریجا زیاد شده است؛ از جمله تحقیقات دامینیک دآگوستینو از دانشگاه فلوریدا، ملانی مک نلی و آدام آل هارتمن از دانشگاه جان هاپکینز را در این مورد می توان نام برد. گزارش ها و نتایج بسیار مثبت شکی باقی نمی گذارد که رژیم کیوجنیک مؤثرترین روش در درمان بیماری صرع است.

امروز در این گونه کلینیک های تخصصی آمریکا و دیگر کشورهای جهان این روش به طور قطع توسط پزشکان مربوطه پیشنهاد می شود و مراکزی هستند که به بیماران و خانواده آنها کمک می کنند که چگونه با رژیم کیوجنیک درمان را شروع کنند. برای حدود ۳۰٪ از بیماران، که هیچ یک از داروهای ضد صرع رویشان اثری ندارد، این روش کمک بسیار بزرگی است.

ارتباط بیماریهای التهابی با مصرف کربوهیدراتها در چیست؟

طبق گفته متخصصین ارتوپد التهاب نتیجه تلاش بدن برای حفاظت از خود و پاسخ سیستم دفاع ایمنی بدن است. هدف از التهاب حذف عامل آسیب رساننده به بدن و شروع روند ترمیم است. وقتی که عاملی مضر بدن را تحریک می کند، تلاشی از جانب بدن شروع می شود تا آن را از میان بردارد؛ این تلاش موجب بروز علائم التهاب می شود.

التهاب حاد به سرعت آغاز می شود و شدت می یابد و علائم برای چند روزیا چند هفته باقی می ماند، مانند گلودرد یا سرماخوردگی، ولی التهاب مزمن چند ماه تا چند سال باقی می ماند، مانند آسم و زخم معده. علت باقی ماندن التهاب عدم توانایی بدن در حذف عامل آسیب زننده است.

حدود بیست سال پیش پزشکان متوجه شدند در میان افرادی که بیماری التهابی مزمن دارند، ریسک گرفتن بیماری های قلبی بالا می رود و حدود ده سال پیش بیماری دیابت نوع دوم نیز به این لیست اضافه شد.

دکتر جف ولک می گوید:

«این کشف باعث شد که امروز به صراحت بدانیم که انسولین با بعضی از بیماری های التهابی مرتبط است، بدان معنا که با خوردن پی در پی کربوهیدرات که باعث ترشح پی در پی انسولین می شود، بیماری مقاومت به انسولین ایجاد می گردد. البته همه افراد دچار این بیماری نمی شوند و بسته، به ژن آنها عکس العمل ها مختلف است، ولی روی کسانی که بدنشان تحمل کربوهیدرات ها را ندارند، اثر منفی فوق اجتناب ناپذیر است.»

التهاب باعث می شود سلول ها تولید مولکولی به نام «رادیکال آزاد» را زیاد کنند. رادیکال های آزاد مثل بمب های کوچکی هستند که عملکرد طبیعی سلول ها را مختل یا تخریب می کنند. حالا این نقطه چین ها را کنار هم می گذاریم تا نتیجه بگیریم:

1. غذاهای نشاسته ای باعث بالا رفتن سرم انسولین می شوند.

٢. انسولین باعث ایجاد التهاب در افراد مستعد می شود.

٣. التهاب باعث بالا رفتن تولید رادیکال های آزاد می شود.

۴. رادیکال های آزاد هر چه دم دستشان است، هدف قرار داده و به آن حمله می کنند.

متأسفانه هدف حملات رادیکال های آزاد بیشتر به غشا و پوسته چربی های اشباع نشده چندزنجیره ای است.

جف ولک ادامه می دهد:

غشای این چربی ها برای عملکرد سلول ها بسیار مهم هستند، مثلا حساسیت به انسولین و دریافت آن را باعث می شوند. خوشبختانه کم کردن کربوهیدرات ها باعث کم شدن تولید رادیکال های آزاد و جلوگیری از ایجاد بیماری های التهابی می شود.»

دکتر جف ولک و دکتر استفن فینی، برای اثبات چنین وضعیتی، گروهی را که سندروم متابولیک داشتند، تحت رژیم کیتوجنیک قرار دادند. تست های مختلف سنجش التهاب انجام دادند. با وجودی که افراد گروه کم و فقط ۱۶ نفر بود، ولی میزان التهاب در همه آنها بدون استثنا پایین آمد. نکته مهم آن است که این گروه با گروهی مقایسه شد که رژیم کم چرب با مصرف کربوهیدرات بالا داشتند.

به جز شش نفر، گروهی که دارای رژیم کیوجنیک بودند، میزان التهاب پایین تری در آزمایش ها نشان دادند. این تحقیق نشان می دهد که هم با رژیم کم چرب و هم با رژیم پرچرب” التهاب در بیماری سندروم متابولیک پایین می آید، اما التهاب در تعداد بیشتری از کسانی که رژیم کیوجنیک دارند، کم می شود.

ضمن آنکه با رژیم کیوجنیک احساس گرسنگی بسیار کمتر است و افراد راحت تر می توانند به آن ادامه دهند تا زمانی که کاملا بهبود پیدا می کنند. این نتایج با آزمایش های مشابه در میان کسانی که رژیم کیوجنیک یا کم چرب داشتند، به طور پیوسته یک نتیجه داده است و کسانی که رژیم کی توجنیک به آنها داده شده است، نتیجه راحت تر و سریع تری گرفته اند.

وضعیت و آمار بیماری چاقی و دیابت در جهان چگونه است؟

وضعیت چاقی در آمریکا و کانادا در طی سی سال گذشته در آمریکا، بیماری اوبیس یا چاقی مفرط تا ۷۳۶ میان مردم افزایش پیدا کرده است. این تعداد یک سوم افراد بالغ آمریکا را در بر می گیرد. یک نفر از هر ۲۰ نفر، از میان بیماران اوبیس، دارای چاقی بیش از حد هستند.

برای مشاوره در زمینه لاغری و تناسب اندام با متخصصان کلینیک رسپینا تماس بگیرید.

هفده + 1 =