عوارض رژیم های سخت و فشرده | خطرات رژیم های سخت برای سلامتی 2Reviewed by Mehdi kh on Mar 14Rating: 5.0

شاید برای کاهش وزن ولاغری تصمیم بگیرید که از رژیم های سخت و سریع استفاده کنید و سریع لاغر شوید اما آیا این کار منطقی است ؟ اگر در طول ۶ تا ۱۲ ماه بدون هیچ دلیلی ۵ درصد از وزن خود را از دست دادید بدون شک باید به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید تمام کاهش وزن ها جدی نیستند. ممکن است کاهش وزن پس از تغییری در زندگی یا یک حادثه استرس آور اتفاق بیفتد.

برای کاهش وزن اصولی با ما تماس بگیرید .

عوارض ناشی از رژیم های سخت و نادرست

سرطان :

همانطور که میدانید سرطان  بیماری است که سبب تکثیر سریع و غیر طبیعی سلول ها می شود. از اولین نشانه های ابتلا به سرطان کاهش وزن ناگهانی به مقدار حدود ۵ کیلو یا بیشتر است. این حالت بیشتر در سرطان های پانکراس، ریه، معده و مری شایع است.

سرطان التهاب را افزایش می دهد. این حالت از دست رفتن عضلات را شدت می دهد و هورمون های تنظیم کننده اشتها را مختل می کند. یک تومر در حال رشد، مقدار انرژی مصرفی در حالت استراحت را نیز افزایش می دهد. نشانه های اولیه سرطان عبارتند از: تب خستگی درد تغییر در پوست بسیاری از مشکلات چنین علائمی را به وجود می آورند. گاهی سرطان هیچ گونه علائمی از خود نشان نمی دهد. درمان ها بستگی به نوع سرطان دارد .

بیماری آدیسون :

این بیماری در اثر رژیمهای سخت و غلط بدن را درگیر می کند .  بیماری آدیسون زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن به غده آدرنال حمله کند. کورتیزول عملکردهای بسیاری از جمله سوخت و ساز و اشتها را تنظیم می کند.

سطح پایین کورتیزول باعث کاهش اشتها و کاهش وزن می شود. دیگر علائم بیماری آدیسون عبارتند از: فشار خون پایین خستگی مزمن ضعف عضلانی هوس خوردن نمک هیپرپیگمانتاسیون بیماری آدیسون کمیاب است و به سختی از هر ۱۰۰٫۰۰۰ نفر در آمریکا ۱ نفر به آن مبتلا می شود. برای درمان این بیماری از داروهایی تنظیم کننده آدرنال استفاده می شود.

نارسایی قلب :

باید بدانیدکه از عوارض نارسایی احتقانی قلب کاهش وزن است. نارسایی احتقانی قلب زمانی اتفاق می افتد که قلب با خونِ کافی پر نشود یا قلب با نیروی کافی خون را پمپاژ نکند و یا اینکه هر دو مورد با هم اتفاق بیفتند.  این مشکل یک یا دو سمت قلب را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر به نارسایی احتقانی قلب مبتلا هستید، سیستم گوارشتان خون کافی دریافت نمی کند. این حالت سبب بروز حالت تهوع و سیری زود هنگام می شود. به علاوه در حال غذا خوردن ممکن است تنفس برایتان دشوار شود.

همچنین التهاب در بافت آسیب دیده قلب سوخت و ساز را افزایش می دهد و سبب کاهش وزن ناگهانی می شود. علائم دیگر نارسایی احتقانی قلب عبارتند از: تنگی نفس سرفه های پی در پی ورم کردن خستگی ضربان سریع قلب داروهای زیادی برای درمان نارسایی احتقانی قلب از جمله آنژیوتانسین ( برای تبدیل آنزیم ها) ، بتا بلوکرها و دیورتیک ها مورد استفاده قرار می گیرد و در بعضی موارد جراحی الزامی می شود .

سلیاک :

می دانید که سلیاک مشکل گوارشی است که روده مواد مغذی را جذب نمی کند. در حقیقت بیماری سلیاک اختلال خود ایمنی مرتبط با گلوتن است که سبب کاهش وزن می شود. از جمله عوارض دیگر این بیماری عبارتند از: معده درد تغییر رنگ مدفوع اسهال حالت تهوع بعد از خوردن غذاهای چرب

بیماری لوپوس :

شاید اسم این بیماری را کمتر شنیده باشید . لوپوس بیماری خودایمنی است که به اعضای بدن به خصوص پوست، مفاصل، کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی حمله می کند و برای طولانی مدت در بدن فرد باقی می ماند. همچنین این بیماری در سیستم گوارشی مشکل ایجاد می کند و مواد مغذی کمتر جذب می شود. بنابراین فرد مبتلا دچار کاهش وزن ناگهانی می شود. همچنین فرد به صورت مداوم احساس خستگی و کسالت می کند .

آلزایمر :

باید توجه داشته باشید به این نکته که آلزایمر افراد مبتلا به آلزایمر خیلی بیشتر از افراد سالم به کاهش وزن ناگهانی مبتلا می شوند چون با وجود آلزایمر فرد فراموش می کند که باید غذا بخورید درنتیجه دچار کاهش وزن ناگهانی می شود. همچنین از علل دیگر کاهش وزن ناگهانی در این بیماری این است که مکانیسم بدن این افراد دچار اختلال می شود .

اعتیاد به الکل:

مصرف الکل سبب افزایش احساس سیری می شود چون معده دچار نفخ می شود. در نتیجه مشکلات گوارشی به خصوص زخم معده را به وجود می آورد که همین مساله سبب کاهش وزن ناگهانی در فرد می شود .

این بیماری سبب التهاب لایه درونی قلب یا اندوکاردین می شود. این بیماری زمانی که میکروب ها ( معمولا باکتری ها ) وارد جریان خون و در قلب جمع می شوند پیشرفت می کند.

اندوکاردیت :

بسیاری از افراد مبتلا به اندوکاردیت دچار تب می شوند. این مشکل ممکن است با بی اشتهایی همراه شود. بالا رفتن حرارت بدن سرعت سوخت و ساز را افزایش می دهد و چربی می سوزاند که منجر به کاهش وزن می شود. دیگر علائم عبارتند از:

سرفه کردن با یا بدون خون درد شکمی درد قفسه سینه سختی در تنفس عرق کردن شبانه کمر درد سردرد ایجاد شدن نقاط قرمز یا بنفش روی پوست اندوکاردیت در افرادی که قلب سالمی دارند بسیار نادر است. معمولا این بیماری در افرادی اتفاق می افتد که دچار آسیب دیدگی دریچه های قلب هستند و دریچه های قلبشان مصنوعی است یا مبتلا به نقص مادرزادی قلب هستند .

بیماری سل  :

این بیماری یکی از بیماری هایی است که در اثر رژیم غذایی غلط ایجاد می شود علائم بیماری سل عبارتند از: سرفه های بد (ممکن است ۳ هفته یا بیشتر طول بکشند) درد قفسه سینه سرفه کردن همراه با خون یا خلط خستگی عرق کردن شبانه لرز تب برخی افراد در خطر بیماری سل فعال هستند.

این شامل افرادی می شود که سیستم ایمنی ضعیفی دارند به خصوص آنهایی که شامل این موارد هستند: وزن پایین اختلال مصرف مواد دیابت سیلیکوزیس لوسمی بیماری هوچکین اچ آی وی دریافت عضو بیماری سل معمولا با دریافت یک دوره ۶ تا ۹ ماهه آنتی بیوتیک درمان می شود .

برای رهایی از چاقی باما تماس بگیرید.