عوارض رژیم های سخت و فشرده | خطرات رژیم های سخت برای سلامتی 1Reviewed by Mehdi kh on Mar 14Rating: 5.0

شاید برای کاهش وزن ولاغری تصمیم بگیرید که از رژیم های سخت و سریع استفاده کنید و سریع لاغر شوید اما آیا این کار منطقی است ؟ اگر در طول ۶ تا ۱۲ ماه بدون هیچ دلیلی ۵ درصد از وزن خود را از دست دادید بدون شک باید به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید تمام کاهش وزن ها جدی نیستند. ممکن است کاهش وزن پس از تغییری در زندگی یا یک حادثه استرس آور اتفاق بیفتد.

برای کاهش وزن اصولی با ما تماس بگیرید .

عوارض رژیم های سخت برای بدن و سلامتی چیست ؟

التهاب روده :

خوب است بدانیدکه التهاب روده شامل چندین اختلال التهاب مزمن در سیستم گوارشی می شود. دو نوع از شایع ترین این اختلالات بیماری کروه و کولیت اولسراتیو هستند. التهاب مزمن، بیماری التهاب روده بدن را وارد شرایط کاتابولیک ( یعنی استفاده پیوسته بدن از انرژی) می کند.

بیماری التهاب روده سبب مختل شدن گرلین ( هورمون گرسنگی) و لپتین (هورمون سیری) می شود. نتیجه این اختلال از دست دادن اشتها و کاهش وزن است. دیگر علائم عبارتند از: اسهال معده درد نفخ مدفوع خونی خستگی این علائم با خوردن غذاهایی خاص تحریک می شوند. اگر به بیماری التهاب روده مبتلا هستید باید نسبت به آنچه می خورید دقت کنید.

بیماری مزمن ریه :

این بیماری که در اثر گرفتن رژیم های غذایی سخت ممکن است گرفتارمان کند بیماری تصاعدی ریه است که شامل آمفیزم و برونشیت مزمن می شود. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری مزمن انسداد ریه معمولا هر دو مشکل را دارند. آمفیزم به مرور به کسیه های هوای موجود در ریه ها آسیب می زند و در نتیجه تنفس برای فرد دشوار می شود.

برونشیت مزمن سبب التهاب مسیر تنفسی که هوا را وارد ریه می کند، می شود و خلط، سرفه و مشکل تنفسی را به وجود می آورد. بیماری مزمن انسداد ریه در ابتدا خفیف است. در بعضی افراد شاید هیچ نشانه ای برای تشخیص نداشته باشد اما آنهایی که دچار علائم می شوند این موارد را خواهند دید: تنگی نفس خس خس کردن گرفتگی قفسه سینه سرفه خفیف با و بدون خلط در مراحل بعد، بیماری مزمن انسداد ریه سبب کاهش وزن می شود.

تنفس سخت، کالری بسیاری را می سوزاند. در واقع کسی که دچار بیماری مزمن انسدادی ریه است برای تنفس نسبت به یک فرد عادی ۱۰ برابر بیشتر کالری مصرف می کند. همچنین خوردن و تنفس همزمان برای این افراد بسیار ناراحت کننده است. علائم بیماری مزمن انسدادی ریه عبارتند از: ورم کردن پاها، زانوها یا کف پا استقامت عضلانی پایین خستگی دلیل اصلی بیماری مزمن انسدادی ریه سیگار کشیدن است.

کاهش حجم عضله :

دراثر اینگونه رژیمها ممکن است حجم عضله ی خود را از دست بدهید .  از دست دادن عضله یا از بین رفتن بافت عضلانی سبب کاهش وزن بی دلیل می شود. مهم ترین علامت برای نشان دادن این مشکل ضعف عضلانی است. حتی ممکن است یک اندام از دیگری کوچکتر به نظر برسد.

بدن ما از بافت های چربی و بدون چربی شامل عضلات، استخوان ها و آب ساخته شده است. اگر عضله از دست بدهید وزن کم می شود. این اتفاق زمانی می افتد که برای طولانی مدت از عضلات استفاده نکنید. در میان کسانی که ورزش نمی کنند و شغلشان به نحوی است که باید پشت میز بنشینند و یا مدتی بستری شوند شایع است.

باید بدانید که ورزش و تغذیه مناسب، کاهش بافت عضلانی را  به حالت درست بر می گردانند. دلایل دیگر کاهش بافت عضلانی عبارتند از: آسیب ها مانند شکست استخوان بالا رفتن سن سوختگی سکته مغزی پوکی استخوان روماتیسم مفصلی و … آسیب رسیدن به عصب ها

پرکاری تیروئید :

می دانید که  پرکاری تیروئید زمانی به وجود می آید که غده تیروئید مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید کند. این هورمون ها عملکردهای بدن از جمله سوخت و ساز را کنترل می کنند. اگر تیروئید بیش از حد فعال باشد به سرعت کالری می سوزانید حتی اگر اشتهای خوبی داشته باشید.

در نتیجه مقدار زیادی وزن کم می کنید. علائم دیگری از پرکاری تیروئید عبارتند از: سرعت بالا و نامنظم ضربان قلب اضطراب خستگی مشکل در خواب لرزش دست به هم ریختن چرخه قاعدگی در خانم ها دلایل احتمالی پرکاری تیروئید عبارتند از: بیماری گریوس تیروئیدیت ( بیماری که در آن غده تیروئید ملتهب می شود ) خوردن بیش از حد نمک مصرف بیش از حد داروی تیروئید درمان پرکاری تیروئید به سن و شدت بیماری بستگی دارد .

آرتریت روماتوئید :

این یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی به پوشش مفاصل حمله می کند و منجر به التهاب می شود. التهاب مزمن سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد و وزن را کاهش می دهد. از علائم آرتریت روماتوئید، ورم کردن مفصل و درد است.

این بیماری معمولا در دو سمت بدن روی مفاصل به صورت یکسان تاثیر می گذارد. اگر به آرتریت روماتوئید مبتلا هستید ممکن است در صورت عدم تحرک به مدت یک ساعت یا بیشتر عضلات احساس سفتی کنند. دلیل اصلی مشکل آرتریت روماتوئید هنوز معلوم نیست. ممکن است این بیماری مربوط به یکی از موارد زیر باشد: سن ژنتیک تغییرات هورمونی سیگار کشیدن قرار گرفتن در معرض دود سیگار چاقی درمان آرتریت روماتوئید معمولا با دارو شروع می شود .

دیابت :

همانطورکه میدانید در دیابت نوع ۱ سیستم ایمنی بدن به سلول های پانکراس که انسولین می سازند حمله می کند. بدن، بدون انسولین از گلوکز به عنوان انرژی استفاده نمی کند در نتیجه سبب بالا رفتن گلوکز خون می شود و کلیه، گلوکز بدون استفاده را از طریق ادرار دفع می کند. همان طور که قند از بدن خارج می شود کالری نیز دفع می شود. دیابت نوع ۱ سبب مشکلات زیر می شود: تکرر ادرار کم آبی بدن خستگی تاری دید تشنگی شدید گرسنگی زیاد دیابت نوع ۱ از طریق انسولین، کنترل قند خون، اصلاح رژیم غذایی و ورزش قابل درمان است .

افسردگی :

کم کردن با وزن به سرعت باعث افسردگی می شود . این احساسات روی فعالیت های روزانه مانند رفتن به سرکار یا مدرسه تاثیر می گذارند. افسردگی روی نقاط کننده اشتها در مغز تاثیر می گذارد. این تاثیر سبب کاهش اشتها و در نهایت کم شدن وزن می شود.

البته در بعضی افراد هم افسردگی سبب افزایش اشتها می شود که علائم از فردی به فرد دیگر متفاوت است. دیگر علائم افسردگی عبارتند از: احساس ناراحتی پیوسته از دست دادن علاقه به سرگرمی های دلخواه کمبود انرژی پایین آمدن تمرکز خواب بسیار کم یا بسیار زیاد فکر به مرگ یا خودکشی .

برای رسیدن به تناسب اندام در سلامت کامل با ما مشورت کنید .

نوزده − 10 =