کورتون چیست و آیا تاثیری در اضافه وزن و چاقی دارد یا خیر؟Reviewed by Mehdi kh on Feb 4Rating: 5.0

برای بسیاری از ما گاهی کورتون تجویز شده است اما به راستی کورتون ها چه هستند و چه عملکردی دارند . کورتونها داروهایی هستند که توسط انسان ها ساخته شدند و شباهت زیادی به کورتیزول ( هورمون طبیعی ) دارند. کورتون ها را معمولا استروئید می نامند و با ترکیباتی که برخی از ورزشکاران از آنها سوء استفاده می کنند متفاوت هستند. استروئیدها مزایا و عوارض جانبی احتمالی فراوانی دارند .

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

برخی داروهای کورتون :

بهتر است برخی از داروهای حاوی کورتون را بشناسید . برخی از این  داروهای کورتونی عبارتند از : کورتیزون ، پردنیزون و متیل پردنیزولون. پردنیزون پر استفاده ترین نوع از استروئیدها است که برای درمان برخی از بیماری های روماتولوژیک استفاده می شود.

استروئیدها یا همان کورتون ها  چرا تجویز می شوند ؟

می دانیم که  داروهای استروئیدی در انواع مختلف در دسترس هستند و بسته به اینکه چقدر راحت حل می شوند یا چه مدت در بدن باقی می مانند با یکدیگر فرق دارند. استروئیدها ممکن است تنها برای محل خاصی که دچار مشکل است تجویز شوند و یا اینکه به صورت سیستمیک یعنی برای کل بدن مورد استفاده قرار بگیرند.

نمونه های تجویز محلی استروئید عبارتند از آمپول مفاصل، قطره چشم، قطره گوش و کرم های پوست. درمان های سیستمیک استروئید عبارتند از داروهای خوراکی و یا داروهایی که مستقیم از طرف رگ یا عضله به بدن رسانده می شوند.

استروئیدهای سیستمیک از طریق جریان خون به قسمت های مختلف بدن منتقل می شوند. التهاب فرآیندی است که در آن سلول های سفید بدن و مواد شیمیایی می توانند بدن را در برابر عفونت و مواد خارجی مانند باکتری ها و ویروس ها محافظت کنند.

در برخی بیماری ها، سیستم ایمنی بدن عملکرد مناسبی از خود نشان نمی دهد. این سبب می شود التهاب علیه بافت بدن کار کند. علائم التهاب عبارتند از قرمزی، گرما، ورم کردن و درد. استروئیدها میزان تولید مواد شیمیایی که باعث ایجاد التهاب می شوند را کاهش می دهند. این کار کمک می کند آسیب به بافت تا جای ممکن کم شود. استروئیدها همچنین با تاثیر روی نحوه کارکرد سلول های سفید خونی فعالیت سیستم ایمنی را نیز کاهش می دهند.

چه زمانی استروئید ها یا کورتون ها تجویز می شوند؟

استروئیدها برای برخی از بیماری هایی که سیستم ایمنی بدن به خوبی عمل نمی کند، تجویز می شود. استروئیدها ممکن است درمان برای برخی بیماری ها باشند. برای دیگر مشکلات استروئیدها ممکن است خیلی کمتر استفاده شوند و یا زمانی از آنها کمک گرفته شود که دیگر راه ها نا موفق بودند.

استروئیدها یا همان کورتون ها برای درمان برخی از شرایط التهابی روماتولوژیک استفاده می شوند . وقتی التهاب تبدیل به تهدیدی جهت آسیب مزمن به اعضای مهم بدن می شود، استروئید یا کورتون می تواند نجات بخش آن عضو و یا حتی جان فرد شود.

برای مثال

استروئیدها می توانند از التهاب کلیه ها که موج از کار افتادن آن در افراد مبتلا به لوپوس یا واسکولیت می شود، جلوگیری کنند. برای این بیماران درمان با استروئید یا کورتون از دیالیز شدن و یا حتی نیاز برای پیوند کلیه پیشگیری می کند. دوز پایین استروئید می تواند درد و سفتی در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی را تا حدود زیادی کاهش دهد. استفاده کوتاه مدت از دوز بالای استروئید کمک می کند فرد بتواند از حمله شدید آرتریت ریکاوری کند.

عوارض کورتون ها و تاثیر آن ها روی اضافه وزن :

باید بدانیدکه  احتمال بروز عوارض جانبی بستگی به دوز مصرف، نوع استروئید و مدت زمان درمان دارد. برخی از عوارض جانبی از دیگر موارد جدی تر هستند. عوارض جانبی معمول حاصل از مصرف سیستمیک استروئید یا کورتون عبارتند از:

افزایش اشتها، افزایش وزن تغییر ناگهانی خلق و خو ضعف عضلانی تاری دید افزایش رشد موهای بدن کبود شدن بدن به سادگی مقاومت کمتر در برابر عفونت ها ورم، صورت پف کرده آکنه پوکی استخوان بدتر شدن دیابت فشار خون بالا تحریک روده اضطراب، بی قراری مشکل در به خواب رفتن آب مروارید یا گلوکوم احتباس مایعات، ورم کردن .

پیشگیری از تاثیر استروئید روی وزن اولین گام صحبت با پزشکتان است. بسته به دارویی که مصرف می کنید مکن است انتخاب های دارویی دیگری داشته باشید. همچنین پزشکتان ممکن است دوزها و یا نوع استروئید را تغییر دهد. برای مثال اگر دچار آسم باشید به جای قرص که تاثیر سیستمیک دارد از استروئید های تنفسی استفاده می شود که مستقیم ریه ها را هدف قرار می دهد.

بدون راهنمایی پزشک مصرف داروهایتان را متوقف نکنید. استروئیدها داروهای قوی هستند که باید به تدریج کم شوند. متوقف کردن آنها به یکباره موجب مشکلات جدی مانند سفتی عضلات، درد مفاصل و تب می شود. برای کاهش تاثیر افزایش وزن از همان استراتژی استفاده کنید .

برای کنترل وزنتان به کار می بردید:

غذاهایی انتخاب کنید که کم کالری باشند مانند میوه های تازه و سبزیجات. به جای سه وعده در روز شش وعده میل کنید تا جلوی احساس گرسنگی شدید را بگیرید. به جای کربوهیدرات های تصفیه شده از کربوهیدرات های پیچیده با فیبر بالا که دیر هضم می شوند استفاده کنید .

( برای مثال پاستا سبوس داربه جای پاستا ساده و برنج قهوه ای به جای برنج سفید ). در کنار هر وعده یک منبع پروتئینی میل کنید ( گوشت، پنیر، حبوبات و غیره ) پژوهش ها نشان دادند وعده هایی که 20 تا 30 گرم پروتئین دارند بیشترین تاثیر را روی جلوگیری از اشتها و کنترل آن دارند.

آب بنوشید.نتایج پژوهش ها نشان دادند کودکان چاقی که مصرف آب خود را افزایش دادند توانستند سوخت و ساز خود در حالت استراحت را تا 25 درصد افزایش دهند  . باید وقتی این داروها را مصرف می کنید حتما با پزشک تان مشورت کنید و هرگز بدون مشورت و سرخود از کورتون ها استفاده نکنید . استروئیدها با کاهش التهاب و فعالیت سیستم ایمنی عملکرد خود را نشان می دهند . با داشتن سبک زنگی سالم و ورزش و مشورت با پزشک در صورت مصرف کورتون ها می توانید از اضافه وزن جلوگیری کنید .

برای رهایی از چربی ها ی موضعی با ما تماس بگیرید .