علل کم خونی و رژیم غذایی | رژیم غذایی و رفع کم خونیReviewed by Mehdi kh on Mar 9Rating: 5.0

در ابتدا باید مشخص کنیم چه کسانی کم خونی دارند . کم خونی زمانی اتفاق می افتد که بدن به اندازه ی کافی سلول قرمز برای حمل اکسیژن به نقاط مختلف نداشته باشد. ممکن است سلولهای قرمز کمبود هموگولوبین داشته باشند ( پروتئینی که باعث قرمز شدن سلولهای خونی میشود ). از هر ۱۰ دختر نوجوان یا زنان یک نفر کم خونی دارد. این بیماری برای مردان و کودکان هم اتفاق می افتد و به بعضی بیماری ها مربوط میشود.

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

کم خونی چه علائمی دارد ؟

باید به علائم کم خونی توجه کنید چون میتواند مشکلی جدی باشد . اگر با اینکه خوب خوابیدید باز هم احساس خستگی میکنید و یا در فعالیت های روزانه خود انرژی کم میاورید ممکن است دچار کم خونی شده باشید. کم خونی میتواند زمینه ساز مشکلات روانی و حافظه شود.

علائم کم خونی عبارتنداز :

احساس ضعف و خستگی،  سرگیجه ، پوست رنگ پریده ، سردرد ، بی حسی یا احساس سرما در دستان و پاها ، دمای پایین بدن نشانه های مرتبط با قلب .

معمولا کسانی که کم خونی دارند اکسیژن موجود در خونشان کم است، پس قلب این افراد مجبور است سخت تر کار کند تا این کمبود را جبران کند و اکسیژن را به همه ارگانهای بدن برساند.

علائم مربوط به قلب شامل آریتمی تنگی نفس و درد قفسه سینه است. کم خونی در کودکان .تقریبا از هر ۷ کودک ۲ ساله یکی مشکل کم خونی دارد. اغلب دلیل کم خونی وجود نداشتن آهن کافی در برنامه غذایی است. افراد مبتلا به کم خونی فقر آهن ممکن است میل به خوردن چیزهای نامناسبی مانند خاک، خاک رس، یخ و یا نشاسته باشند به این نوع رفتار پیکا گفته میشود.

کودکان در ۱۲ ماهگی باید تست کم خونی دهند. کم خونی در کودکان در صورتی که درمان نشود ممکن است باعث مشکلاتی در رشد مغزی کودک شود. \

زنان و افرادی که از بیماری های مزمن رنج میبرند بیشتر در خطر کم خونی قرار دارند. زنان زمانی که در دوره های قاعدگی سنگین مقدار زیادی خون از دست میدهند ممکن است کم خون شوند. بارداری هم ممکن است در سطح خون زنان تاثیر بگذارد و باعث کم خونی آنها شود.

اگر نوجوان هستید و اغلب احساس خستگی میکنید، ممکن است کم خونی علت آن باشد. نوجوانان به خاطر رشد ناگهانی که در این سنین دارند در خطر کم خونی فقر آهن هستند. دختران جوان مخصوصا به خاطر دوره های قاعدگی بیشتر در معرض خطر هستند.

برنامه ی غذایی و کم خونی :

اگر در برنامه ی غذایی خود مواد غذایی حاوی اهن را کم تر مصرف می کنید ممکن است باعث کمبود آهن شوید . آهن موجود در گیاهان و مکملها مانند آهن موجود در گوشت قرمز جذب نمیشود.

مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک، و یا حتی عمل جراحی بای پس معده باعث جلوگیری از جذب آهن توسط بدن میشود. بعضی غذاها و داروها نیز زمانی که با یک غذای سرشار از آهن مصرف میشوند مانع جذب آهن از آن میشوند. این موارد شامل: لبنیات دیگر غذاهای سرشار از کلسیم مکمل های کلسیم .

قهوه و آنتی اسیدها :

کمبود ویتامین  بدن برای تولید سلولهای خونی و فولات نیاز دارد. برنامه ی غذایی که این ویتامینها را کم داشته باشد ممکن است باعث کم خونی شود. اختلال خود ایمنی و یا مشکلات گوارشی میتواند باعث کمبود فولات شود .  مواد غذایی گرفته شده از حیوانات و غلات صبحانه ی غنی شده منابع خوبی از ویتامین ب هستند .

فولات در میوه ها، لوبیا، و نخود یافت میشود و همچنین به صورت اسید فولیک به نان، ماکارونی وغلات اضافه میشود.

بیماری های مزمن و یا عفونت ممکن است باعث شود که بدن نتواند به اندازه کافی سلول خونی بسازد. این مشکل میتواند به دلیل کم شدن هموگلوبین پیش بیاید. اگر مقدار زیادی خون از دست بدهید هم ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شوید. قبل از اینکه مکمل های آهن استفاده کنید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

کم خونی آپلاستیک چیست ؟

این کم خونی یک بیماری نادر است که در آن مغز استخوان به اندازه کافی سلول خونی تولید نمیکند تا بتواند بدن را تغذیه کند. از هر یک میلیون انسان سه نفر با این بیماری درگیر هستند.

این بیماری میتواند از طریق قرار گرفتن در معرض دوز بالای تشعشع و یا مواد شیمیایی خاص، ویروسها یا مشکل خود ایمنی بدن که بدن به مغز استخوان خودش حمله میکند. از هر ۵ مورد ۱ نفر این بیماری را به صورت ارثی دارد.

در موارد شدید مبتلایان به این بیماری نیاز به انتقال خون و یا حتی انتقال مغز استخوان پیدا میکنند.  از دست دادن مقدار زیادی سلول خونی یکی از دلایل عمده ی کم خونی است. قاعدگی شدید، آسیب، و یا عمل جراحی میتواند شرایط را برای کم خونی فقر آهن فراهم کند. خانمهایی که قائدگی شدید دارند هر سال باید تست کم خونی بدهند. علت: مشکل در سیستم سلول خونی

مشکلات ارثی میتواند باعث شود تولید سلول های خونی توسط بدن با مشکل مواجه شود.

تالاسمی باعث میشود بدن نتواند به اندازه کافی سلول خونی و هموگلوبین تولید کند. این مشکل در بعضی موارد با تزریق خون درمان میشود. در افراد مبتلا به کم خونی همولیتیک سلولهای خونی نابود میشوند و سریع از جریان خون محو میشوند .

درمان کم خونی و رژیم غذایی :

یک روش معمول استفاده از مکمل ها ست . قرص آهن معمولا برای کم خونی حاصل از فقر این مینرال استفاده میشود. آهن فرو از آهن فریک راحت تر جذب میشود.

بهتر است آهن را همراه با غذا استفاده کنید به خصوص آب پرتقال و غذاهای سرشار از ویتامین اما مواظب باشید  که قرص آهن خود را همراه با کلسیم، چای یا قهوه استفاده نکنید. همچنین این قرص را از دسترس کودکان دور نگه دارید. مصرف بیش از حد آهن میتواند خطرناک باشد.

سعی کنید از آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل كلم، سبزی‌ها، آب پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، سیب و آناناس در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید .

اسید مالیك و اسید تارتاریك كه در هویج، سیب زمینی، چغندر، كدوتنبل، گوجه فرنگی، كلم پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می‌شوند. محصولات تخمیری مثل سس سویا نیز در این دسته از عوامل گنجانده می‌شود.

برای رهایی از چاقی با ما تماس بگیرید .

2 × چهار =